Protesterna mot Nya Slussen varade in i det sista. De har rört alltifrån kostnaderna till utformningen. Beslut har överklagats till högsta domstolen och striden kring bygget har bäddat för att göra Stockholmspartiet till ett sakfrågeparti.
1991 kom det första konkreta förslaget på Nya Slussen. Bildspelet ovan visar hur dagens förslag är helt annorlunda.
– Protesterna kommer fram under samråden så det är svårt att säga vad som är ett resultat av vad, säger Eva Rosman som är kommunikationsansvarig för Slussenprojektet.
Läs mer: Så kommer arbetet med nya Slussen att gå till
Cykelbana och glashus
Detaljerna är många, men Eva Rosman berättar om några av de större förändringarna som gjorts efter feedback från allmänheten. Bland annat har det kommit upp en cykelbana längs tunnelbanebron.
2010 backade den borgerliga alliansen, som då styrde Stockholm stad, kring det hus som skulle skymma utsikten mot Gamla stan och meddelade att utsikten fick vara kvar. Enligt detaljplanen ska det nu bli två glashus, mycket lägre än de var tänkta från början för att värna utsikten. Det är överhuvudtaget oklart om det ens blir två glashus, just nu ser det ut att bara bli ett.
– Sedan får man se längre fram i framtiden om det andra kommer att byggas, säger Eva Rosman.
Läs mer: Expertrapporten: Renovering av Slussen inte möjlig
Inte färdigt
Allting är långtifrån klart. Cykelbanor och vägar kan alltid dras om och det omtvistade glashuset som säkert kommer att byggas omgärdas fortfarande av osäkerhet.
– Hur glashuset på Södermalmstorg kommer att utformas får stor betydelse för utseendet av Slussen, men detta är ännu inte klart och beror bland annat på vilken typ av verksamhet som ska ligga där, säger Eva Rosman.
Slussens historia
1642 – DROTTNING KRISTINAS SLUSS
Drottning Kristina lät bygga den första slussen 1642. Redan innan dess drogs båtar mellan Östersjön och Mälaren, men då på eller mot vattenströmmen. Slussen gjorde transporten lättare och säkrare.
1755 – CHRISTOPHER POLHEMS SLUSS
När den första slussen blev för liten var det dags för en andra. Christopher Polhem stod för konstruktionen som invigdes 1755. Denna blev både djupare och bredare för att kunna ta större fartyg.
1850 – NILS ERICSONS SLUSS
Med ångbåtstrafiken på 1800-talet ställdes nya krav på slussen. Dags för ombyggnad igen. Den här gången stod ingenjören Nils Ericson för en ännu djupare konstruktion. Chrisopher Polhems sluss fanns däremot kvar för att kunna släppa ut Mälarens högvatten.
1935 – KLÖVERBLADSLÖSNINGEN (DAGENS KARL JOHAN-SLUSS SOM NU TAS UR BRUK)
Klöverbladslösningen var ett sätt att fördela Stockholmstrafiken i olika nivåer. Samtidigt fick båtarna den nya Karl Johan-slussen och nya kajer. Eftersom Hammarbyleden öppnats för större fartyg behövde Karl Johan-slussen inte ha öppningsbara broar. Polhems slusskanal fylldes igen och Nils Ericsons sluss blev kvar för att kunna släppa ut Mälarens vatten.