• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Största parkeringsreformen sedan 90-talet

Uppdaterad
Publicerad

Det blir nya taxeområden, parkeringstider och avgifter, även motorcyklar och turistbussar kommer att behöva betala parkering.

Det är stora förändringar i parkeringsreglerna i Stockholms stad som nu föreslås av trafiknämnden. Det blir parkeringsavgifter och boendeparkering i närförorterna, i flera ytterstadsområden och längre avgiftstider i innerstaden.

Syftet är att öka framkomligheten och öka antalet lediga parkeringsplatser.

– Stockholm växer och det skapar många nya möjligheter men ställer också stora krav, bland annat på att ordna ett fungerande och hållbart trafiksystem. En genomtänkt parkeringsplan är därför en avgörande faktor för att klara dessa utmaningar, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Alla skyltar byts ut

Förslaget beräknas klubbas i kommunfullmäktige i juni 2016 och sedan börjar en enorm omskyltning, med start i ytterstaden.

– Vi kommer att behöva byta ut alla skyltar med ny information, vilket kommer ta tid, säger Daniel Helldén.

”Parkeringsituationen fungerar inte”

Man räknar med att det ska två år att genomföra hela omskyltningen och införa de nya reglerna, allra senast om åtta år ska det sista vara genomfört. Att införa den nya parkeringsplanen kommer att kosta ungefär 200 miljoner kronor.

Är du inte orolig över reaktionerna vad gäller kostnaderna?

– Jag tror det finns en förståelse för att det är något som behöver göras över parkeringssituationen. Vi har fått mycket mejl om att det inte fungerar, säger Helldén.

Gatuparkering står för 20-30 procent av parkeringsplaserna i Stockholm, resten finns på privat mark.

Här kan man läsa hela förslaget om ny parkeringsplan.

Förslaget till nya parkeringsavgifter

Avgiftsperioden föreslås bli utökad till klockan 7–19 på de platser som i dag har 9–17 och inom dagens röd biljett till 7–21 vardagar, 9–19 dag före sön- och helgdag och 9–19 sön- och helgdag.

För områdeszonerna, se kartorna i bilderna högst upp i artikeln.

Innerstaden: Tiden för avgift utökas

Avgiften för boendeparkering föreslås bli 1 100 kr/mån,

Ytterstaden (område 4):

Förslag till ny avgift: 10kr/tim.

Avgiften för boendeparkering föreslås bli 500 kr/mån

Ytterstaden (område 5, aktiv zon):

Förslag till ny avgift: 5 kr/tim

Avgiften för boendeparkering föreslås bli 300 kr/mån

Nyttoparkering A: 22 000 kr/år

Nyttoparkering B: 17 000 kr/år

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.