På måndagen inleddes förhandlingarna om vilka kollektivtrafiksatsningar staten kan tänka sig att medfinansiera tillsammans med kommuner och landsting i Stockholmsregionen. Satsningar som ska öka tillgängligheten och bostadsbyggandet i huvudstadsregionen.
Fyra objekt har valts ut. Det handlar om att bygga tunnelbana mellan Ropsten och Lidingö C, Fridhemsplan och Älvsjö och att förlänga tunnelbanan från Mörby C till Täby C alternativt förlänga Roslagsbanan till T-Centralen. Dessutom vill staten förhandla vidare med Huddinge kommun och att bygga Spårväg Syd.
Klart tidigast 2030
– Vi måste först se till att bygga färdigt det vi redan har förhandlat om. Och de pågående projekten är inte färdiga förrän år 2024-2025, så byggstarten blir tidigast därefter, säger regeringens förhandlare H G Wessberg till SVT Nyheter Stockholm.
Vid 15.30-tiden i eftermidag kommer det att preciseras mer exakt vad som krävs av kommunerna för att staten ska gå in och medfinansiera kollektivtrafikutbyggnaden. Det handlar inte bara om att premiera bostadsbyggande. På sträckan Fridhemsplan – Älvsjö finns förhållandevis få bostadsprojekt, men den linjen skulle i stället minska trycket på T-centralen.
T-centralen avlastas
– En enda centralpunkt är både trångt och farligt. Man kan tänka sig hur en olycka som stänger av stationen skulle påverka systemet. Därför är det prioriterat att få en ökad avbelastning från T-centralen, säger regeringens förhandlare H G Wessberg.
Förhandlingarna, som även omfattar cykelåtgärder och Österleden, innebär en unik och samlad satsning på samhällsutveckling i Stockholmsregionen.
Projekt som staten kan tänka sig att medfinansiera:
Tunnelbana Ropsten-Lidingö C
Tunnelbana Fridhemsplan-Älvsjö
Tunnelbana Mörby C-Täby C alternativt Roslagsbanan till Stockholm City
Spårväg Syd Älvsjö-Flemingsberg
Östlerleden inklusive en förlängning av tvärspår från Sickla till Värtahamnen