Hittills har bara 300 miljoner av miljarden använts, det visar en kartläggning som Svenska dagbladet gjort. Enligt Krister Isaksson som är trafik- och cykelexpert att det är föga troligt att staden kommer att hinna sätta sprätt på hel miljarden som utlovat.
– Det tror jag inte, så länge det inte sker en större kraftsamling. Det krävs en särskild projektorganisation för att kunna genomföra det här, det är så självklart på något sätt. De som i dag får det här i sitt knä de sysslar även med andra saker och då får de fråga sig vad de ska lägga åt sidan för att hinna med, säger han till SvD.
Enligt de rödgrönas budget bör en kvarts miljard läggas på cykelsatsningar om året fram till 2018. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) betonar att cykelsatsningarna är väldigt viktiga men kan inte lova att man kommer hinner investera hela potten i år.
Men till nästa val har han ambitionen att resterande miljoner ska vara uppbokade i projekt.
– Vi ska se till att alla projekt och pengar är uppbokade. Sen kan jag inte lova att vissa entreprenader gått igång när vi väl är framme vid valet. Men vi har pengarna och vi ska se till att stockholmarna får de cykelbanor vi lovade fram till valet, säger Daniel Helldén till SvD.