Det var den 6 februari som befälhavaren ombord på Rosella, som låg i Mariehamn på Åland, upptäckte att bogvisiret inte gick att stänga. I samråd med rederiets tekniske direktör beslutades att färjan skulle lämna kaj och att felet skulle åtgärdas under gång.
– När bogporten skulle stängas var det en hydraullåsning som inte fungerade, och det blev en liten glipa. Det märktes via indikeringen på bryggan, säger Viking Lines tekniske direktör Tony Öhman till Ålands sjöfart.
Färjan skulle enligt instruktionerna vända tillbaka om bogporten inte var lagad när fartyget nådde öppet hav. Men enligt uppgifter till finländska trafiksäkerhetsverket ska Rosella ha hunnit ut på öppet vatten innan bogporten låstes.
Enligt internationella sjösäkerhetsregler, som skärptes efter Estonias förlisning, är det strängt förbjudet att lämna kaj med olåst bogvisir.
OBS! I en tidigare version av denna artikel angavs att bogvisiret var öppet, denna uppgift stämmer inte och är nu korrigerad.