Skolornas arbete mot förtryck kritiseras

Uppdaterad
Publicerad

Idag presenterar forskare på Mälardalens Högskola en studie av hur man genom skolan ska kunna förebygga hedersrelaterat förtryck. Enligt forskarna görs inte tillräckligt idag.

– Skolan har för bristfällig kunskaper, och det är inte heller problemfritt om skolan och samhället underminerar föräldrarnas ansvar och auktoritet. Men man måste alltid främst ta hänsyn till barnens rätt, och inte tolerera några kränkningar, säger Mehrdad Darvishpour, som är en av forskarna.

Värderingar krockar

Det är ett känt faktum att utanförskap kan leda till att vissa familjer blir mer religiösa och traditionella när de flyttar till Sverige än vad de var innan de kom hit.

 -Vi har gått igenom hur olika värderingar kan krocka med varandra, exempelvis föräldrars rätt till att uppfostra sina barn och barnens rätt till utbildning, säger Mehrdad Darvishpour.

– Trots att det gjorts många insatser på området har skolan inte lyckats minska problemen, än mindre lösa dem. Vi menar att man måste se på hela samhällets roll och att få fler myndigheter, organisationer, kvinnojourer och polisen att samverka för att förebygga hedersproblematiken, påpekar Mehrdad Darvishpour.

Samarbetet måste bli bättre

Fler myndigheter och organisationer måste samverka för att skolan ska kunna minska det hedersrelaterade förtrycket, visar den nya rapporten som presenteras idag onsdagen den 30 maj, vid ett seminarium organiserat av riksdagens tvärpolitiska nätverk mot diskriminering och förtryck i hederns namn.

Pirjo Lahdenperä och Mehrdad Darvishpour från Mälardalens högskola är tillsammans med Hans Lorentz författare till rapporten Hedersrelaterad problematik i skolan.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.