Den 19 juni 2014 är ett större civilt flygplan, troligen ett passagerarplan, under en reguljär flygning nära att krocka med ett ryskt militärplan över internationellt vatten i närheten av danskt och svenskt luftrum.
För att uppmärksamma det civila flygplanet på faran och undvika en kollision tvingas ett danskt jaktplan att skjuta ut pyrotekniska facklor. De båda planen var mindre än 100 höjdmeter ifrån varandra, alltså mindre än en tredjedel av vad som är normal minimiavstånd.
– Vår försvarsberedskap var i luften för att göra en visuell identifiering av ryskt flyg, och när man betänker att det fanns risk för de ryska och civila flygplanen att komma för nära varandra, valde vi att av flygsäkerhetsskäl avfyra så kallade nödfacklor, meddelar Henrik Mortensen, pressofficer på den danska försvarsmakten.
– Facklorna är lysande klot som i detta fall användes för att indikera för flygplanen att de skulle kunna hamna i en farlig situation.
Syns inte på radar
De senaste åren har det blivit allt vanligare att utländska militärflygplan, ofta ryska signalspaningsflygplan, flyger på uppdrag runt Sveriges sydkust. Militärplanen flyger utan transponder påslagen och syns därför inte vare sig på flygplanets eller på flygledarnas radarskärmar.
– Det är ju ett allvarligt problem eftersom det har inträffat. Man vill ju inte att det ska hända igen och då bör man vidta åtgärder för att det inte ska återupprepas, säger Lars-Eric Blad på Transportstyrelsen.
Det är andra gången på bara några månader som civila flygplan inte upptäcker ett militärplan och måste få hjälp av det egna flygvapnet för att få information om det främmande flygplanet.
– Östersjöområdet är ju intressant ur militärperspektivet. Vi har närheten till Ryssland och mycket övningsaktiviteter, det innebär att det inte bara de angränsande länderna i luften utan också andra länder som USA på plats med signalspaning, säger Lars-Eric Blad.
Möte nästa vecka
Efter händelsen den 3 mars då ett SAS-plan på väg från Kastrup till Italien tvingades väja för ett ryskt signalspaningsflygplan gick den europeiska flygsamarbetsorganisationen Eurocontrol ut och frågade sina medlemsländer ifall de varit med om någon liknande händelse. Den sammanställning som nu gjorts visar att inte bara Sverige och Danmark har varit med om liknande händelser utan även bland annat Tyskland, Norge, Finland, Estland och Lettland. Östersjöområdet har enligt sammanställning både det största antalet och de allvarligaste händelserna. I nästa vecka kommer Eurocontrols säkerhetsutskott att träffas för att diskutera hur säkerheten i luften kan bli bättre.
– Ett utökat samarbete mellan försvarsmakten och flygtrafikledningen mellan alla stater kring Östersjön skulle gagna flygsäkerheten, säger Lars-Eric Blad.