Nyligen berättade Sydnytt om idrottslärares oro för gymnasieungdomars allt mer sviktande grundfysik. Mer rörelse i riktigt unga år efterlystes.
Att barn inte rör sig lika mycket som tidigare är ett välkänt faktum på Monbijouskolan i centrala Malmö. Nog för att det springs och hoppas en hel del, men trots det kommer barnen ofta till personalen och säger att de har tråkigt.
-Fantasi. Det är det som saknas allt mer. Att de hittar på lekar och bygger saker, säger Marie Nilsson, fritidspedagog.
För att vända trenden med allt mer stillasittande barn ska skolan nu försöka hitta tillbaka till den klassiska leken. Något som verkar tappats bort de senaste åren.
-Det leks inga av de traditionella lekarna på skolgården längre, säger Marie Nilsson.
Och det som verkar bli ovanligare är inte bara kunskap om hur man hoppar hage, utan alltså även fantasi att själv hitta på nya lekar.
-Det är svårt, säger William, som går i trean, och förvisso spelar en hel del fotboll och jagar sina kompisar i den uppenbart popluära leken Pjätt.
Ökad tid framför skärmen, brukar vara den vanligaste förklaringen till att barn tenderar röra sig allt mindre.
-Och jag tror det ligger nära till hands, för man får så mycket serverat där, när man tittar på serier och spelar spel. Istället för att komma på saker själv, säger Sussi Lundblad.
Men nu ska nya redskap köpas in till skolan, och barnen ska invigas i tidigare generationers glömda kunskaper. Det verkar bra, tycker både Ella och Alexandra, som går i trean. Som dock är noga med att göra ett eget tillägg i debatten vad som är viktigt för dem när det gäller lek.
-Att alla vår vara med. Så att ingen blir ledsen och går därifrån, säger Alexandra.