De brukar kallas årets absoluta höjdpunkt – i vart fall bland den snabbt växande skaran av handarbetsvänner.
Imorgon inleds vävdagarna i Glimåkra, tre dagar fyllda av vävning på längden och tvären – och bortåt 6000 besökare från hela landet.
– Välkommen till vävningens Mekka, hälsar Lillemor Johansson på trappan till Vävstolsmuseet i Glimåkra.
Det kan låta storvulet, men den lilla göingeorten intar en särställning i Handarbetssverige. Härifrån inledde den så kallade Glimåkra-vävstolen sitt 50-åriga segertåg över världen och här hade landets största branschtidning Vävmagasinet en gång sin redaktion. Till exempel.
Kvar av den fornstora epoken finns nu bara Vävstolsmuseet och de årligen återkommande vävdagarna, som i år pågår runt om på orten från torsdag till lördag.
– Mycket handlar förstås om att bevara Glimåkras starka traditioner på området, men lika viktigt är att hitta nya vägar för vävkonsten, förklarar Lillemor Johansson, aktiv i arrangörsgruppen och till vardags ordförande i den ideella föreningen bakom museet.
Bland årets dragplåster finns till exempel senegalesen Ousman Sarr med sin egentillverkade vävstol i västafrikansk stil. Och i ett intilliggande rum visas det uppmärksammade formexperimentet ”Rosengång i Varmvalsverket”, en serie textila tolkningar av metallhanteringen vid SSABs stålverk i Borlänge.