Helsingborg byggs om i 25 år

Uppdaterad
Publicerad

Det ser ut som något hämtat ur fantasin eller en fictionfilm, men så är arkitekternas skiss av Oceanpiren i Helsingborg just en vision och utgår inte från några bestämda punkter i dagens område.

Tanken är att om två år ska spaden sättas i marken just här för ett första påtagligt startskott för Hplus, där Oceanpiren och Bredgatan blir först ut att få ett ansiktslyft.

– Det handlar om att gå från en hamn och industriyta till något som är människovänligt och skapar liv mellan husen och som skapar en attraktion, säger projektledaren Anders Landsbo.

Järnvägen ska bort

Omgörningen av hela Hplus beräknas pågå i 25 år och är ett av de största omvandlingsprojekten i Sverige. Men det finns hinder på vägen och det främsta går på spår.

Det gäller nämligen att bli av med järnvägen som idag utgör en påtaglig vattendelare mellan Söder och det tänkta Hplus och för att hela projektet ska bli av är Södertunneln ett måste. Men det fattas pengar – omkring 3 miljarder – och tunneln är idag skjuten på en obestämd framtid.

Rivas och saneras

– Vi räknar inte med att Södertunneln blir förverkligad de närmaste åren utan det kommer att ta ett antal år. Så förutsättningarna för oss som jobbar med Hplus är att vi måste utveckla området med förutsättning att Södertunneln kommer senare, säger Anders Landsbo

Därför pågår nu arbetet med de kommande detaljplanerna för Bredgatan och Oceanpiren. Innan byggstart ska det också rivas och saneras efter de gamla verksamheterna.

Helsingborgarna, som av tradition brukar vara skeptiska till byggplaner – speciellt till hus som byggs på höjden eller nära havet – har hittills varit övervägande positiva till Hplus. Men så är det heller inte många som idag bor inom det aktuella projektområdet:

– Opinionen bildas oftast när man känner att den egna världsbilden, det nära mig rubbas på något sätt och det är klart att bor man inte i detta området idag så har man inte den närheten, men den vill vi skapa, säger Anders Landsbo.

– Jag tror att det blir bra, så länge det finns bostäder och arbetstillfällen för vanligt folk och inte bara dem som har pengar, konstaterar Alexander Grönlund medan ett Öresundståg dundrar fram under viadukten vi står på.

Mona Wilhelmsson minns hur det var här, på Planteringsvägen, när hon var liten och det inte fanns någon viadukt utan var helt plant in mot stadens centrum:

– Jag är för att man ska bygga och se till så att staden utvecklas, då gör det att staden får en helhet. Som det är nu känns det som att den delar av staden, att det är Söder och så är det övriga staden.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.