Jimmy Eriksson 11:a i VM-final

Uppdaterad
Publicerad

I helgen avgjordes den klassiska Formel 3-finalen i Macao med två svenskar i startfältet. Smålänningen Felix Rosenqvist slutade tvåa medan Tomelillaföraren Jimmy Eriksson körde upp sig från 17:e startruta till en slutlig elfte plats.

Sydnytt träffade Jimmy kort innan avfärden till den forna portugisiska kolonin Macao, som numera är en del av Kina:

Det blåser och är blött och känns allmänt oglamoröst när Jimmy Eriksson kliver ner i den trånga carten.

– Jag har inte kört en cart på flera år så vi får se hur det går, säger han och får hjälp att rulla igång.

Annat blir det till helgen, då han är en av 30 förare som gör upp i det prestigefyllda Formel 3-loppet i Macao, en bana snudd på lika legendarisk som Monaco, Le Mans och Nürburgring och där stjärnor som Michael Schumacher, Ayrton Senna och David Coulthard tog avgörande steg i karriären.

Tysk mästare

För stadsloppet på de trånga gatorna är inte bara ett inofficiellt VM, det är även ett stort skyltfönster för racingtalangerna som vill upp. Och det är en utmaning utöver det vanliga: svårt att köra om, trångt, trångt, trångt och dessutom en bedrift i sig att ta sig runt utan att bli påkörd eller själv hamna i skyddsräcket.

Tomelillaföraren Jimmy vet vad han talar om. Han gjorde sin debut i Macao förra året och det är en tävlingshelg han helst vill glömma, men det var en nyttig erfarenhet. I år har det gått bättre och i stor stil vann han det tyska Formel 3-mästerskapet med 8 segrar på 27 lopp. Nu siktar han uppåt och har flera viktiga möten inbokade under tävlingshelgen och kan han dessutom göra bra ifån sig, då ökar också chanserna att få ett bra kontrakt nästa år.

Hade talang

Det som lockar mest är Formel Renault eller GP2, de två viktigtaste ”instegsklasserna” under Formel 1 där de bästa förarna alltid brukar vara med och nosa på en plats bland de stora grabbarna: formel 1.

Och i likhet med F1-stjärnor som Fernando Alonso och Lewis Hamilton, så var det i en mindre bil allting började, på en kartingbana i Norra Åsum utanför Kristianstad.

– Jag vet inte var han hade lärt sig, om det var hemma i simulatorn, skrattar Peter Milell, som än i dag minns första gången som Jimmy kom till klubben för att provköra. Hur den unge Jimmy närmade sig kurvorna, hur han bromsade, hur han hanterade bilen.

– Jag såg direkt att han hade talang.

Politik och tur

Men, som i all motorsport är det sällan det räcker med bara talang. En säsong i GP2, GP3 eller formel Renault kan kosta mellan 600 000 och 1,8 miljoner. Euro.

– Det handlar inte bara om talang och pengar, konstaterar Jimmy. Det handlar mycket om politik och om tur, att vara på rätt plats.

---

RESULTAT F3 MACAO:

1. Antonio Felix da Costa, Portugal

2. Felix Rosenqvist, Sverige

3. Alex Lynn, Storbritannien

11. Jimmy Eriksson, Sverige

Toppfart på 280 km/h

Namn: Jimmy Eriksson

Ålder: 21 år

Bor: Tomelilla.

Främsta merit:  Tysk mästare i Formel 3 2012

Aktuell: Startar i inoficiella VM-finalen i formel 3 i Macao

En formel 3-bil drivs av en 4-cylindrig motor på 2 liter och kan nå en toppfart på cirka 280 km/h.

F3 är av tradition en av de viktigaste formelklasserna på väg upp mot Formel 1 och det finns flera mästerskap bland annat i Storbritannien, Tyskland, Italien, Brasilien och ett kallat Euroseries.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.