Kritik mot förskoletider

Publicerad

Flera av Malmös förskolor bryter mot riktlinjerna som Skolinspektionen har för den tid barnen har rätt att gå i skolan. Barn till föräldrar utan jobb får nämligen färre timmar i veckan än vad de är berättigade till. Något som väcker missnöje.

Anna Angantyr är tvåbarnsmamma och har en treårig dotter som går i förskola i Malmö. När Anna var hemma på sin andra föräldraledighet fick storasystern gå i förskola två dagar en vecka, och tre dagar en annan. Dessutom fick hon vissa veckor gå färre timmar än vad hon egentligen har rätt till.

– Det är den här hattigheten i systemet. Man kan inte få dagar på förskolan i sjok. Det blir otryggt för barnet, ingen kontinuitet alls, säger Annan Angantyr.

Systemet strider mot reglerna

På flera av Malmös förskolor ser barnens scheman ut såhär: 12 timmar varvas med 18 timmar varannan vecka. Men barn som är under tre år har egentligen rätt till femton timmar i veckan, och systemet strider därför mot Skolinspektionens regler.

– Vi har sagt att den här garanterade tiden gäller, det är en minimiregel. Men vi har också sagt att man i samråd med föräldrarna kan förlägga den här tiden på olika sätt under veckorna, säger Alf Johansson, rättsjuridisk expert på Skolinspektionen. Men familjer som vi pratat med från flera stadsdelar är missnöjda. De menar att barnen ibland missar utflykter och halkar efter i den pedagogiska verksamheten. 

– Sedan tror jag att det påverkar barngruppen, hur man kommer in i leken eller inte, om man nu är där så sällan, säger Annan Angantyr.

Många barn och ont om pengar

Men fördelningen ser ut såhär på grund av platsbrist och för att spara pengar.

– Vi anser att på det sätt som vi fördelar tiderna, det är ur ett barnperspektiv, de får en hel dag och får vara med från morgon till eftermiddag, säger Anders Grundberg, barn- och ungdomschef i stadsdelen centrum.

– Det är verkligen inte barnet i centrum när man har det här systemet. Framförallt tror jag att föräldrarna ivll vara med i en dialog kring hur det ska se ut i förskolan. Och den dialogen tycker jag inte finns, säger Annan Angantyr.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.