Björn Selvadurai, affärsområdeschef för Phoneras telefoni, säger att problemet bland annat ligger i att bolagets partners har hög personalomsättning. Foto: SVT.

Malmöbolag kritiseras hårt för fula metoder

Uppdaterad
Publicerad

När SVT efterlyste tips om telefonbolag och deras säljmetoder var Malmöbolaget Phonera en av operatörerna som återkommande fick klagomål. Själva skyller Phonera på sina underleverantörer.

SVT har genomfört en större säljgranskning av flera teleoperatörer i Sverige. Malmöbolaget Phonera hamnar bland de fem bolag som återkommande påstås ha lurat personer att teckna avtal de inte vill ha.

Phonera är helt inriktade på företagskunder, men flera gånger har säljarna också tecknat muntliga avtal med privatpersoner. Personer som när de försökt ångra köpet, har fått beskedet att de räknas som företagare, eftersom de äger skog eller annan mark. Då gäller inte ångerrätten.

SVT granskar försäljningsmetoder

– Telefonförsäljning är det största konsumentproblemet vi har just nu säger Gunnar Larsson, generaldirektör på Konsumentverket

Klagomål från ickekunder

Phonera framhåller att bolaget har vunnit pris flera gånger för att de har så nöjda kunder. Klagomålen har dock kommit från personer som inte vill bli kunder.

– Problemet är att det är hög personalomsättning hos våra externa partners. Det kan då komma in säljare som inte vill det bästa för företaget, menar Björn Selvadurai, affärsområdeschef för Phoneras telefoni.

Han menar att säljarna ska vara tydliga med att det gäller ett företagsabonnemang och om det i ett muntligt avtal framgår att kunden inte förstår uppgörelsen så ska avtalet brytas.

30 anmälningar hos Konsumentverket

Just nu finns drygt 30 anmälningar mot Phonera hos Konsumentverket och så sent som i oktober fick en kvinna rätt mot bolaget i Allmänna reklamationsnämnden. Så här skrev hon i anmälan:

”Jag äger skog, men driver absolut inget företag”

Phonera tvingades häva avtalet och betala tillbaka pengarna. Bolaget säger sig nu vilja minimera andelen oönskade affärer.

– Vi kanske ska ha ännu fler skriftliga avtal och den frågan vet jag är uppe hos Sveriges callcenterförening, säger Björn Selvadurai.

Följ SVT:s säljgranskning och lämna dina egna tips på blogg.svt.se/pejl.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet