När Sydnytt kommer till det torn som ligger till vänster när man går över bron till Malmöhus så blir vi ledsagade av blockflöjtisten Ida Höög. Hon tar oss genom de smala och femhundra år gamla och spindelvävklädda gångarna med en rikligt förekomst av sniglar.
Gångarna leder till den runda arena kring vilken fängelsehålorna är byggda och där denna kammaropera ska uppföras. Ida Höög är en av de två som skapat detta musikdrama som handlar om instängdhet i en mycket vid mening.
– Inte bara den uppenbara fångenskapen i tornet utan också om instängdheten mentalt, i kroppen och i samhället, säger den andra skaparen och tonsättaren Martina Tomner.
Ida Höög repeterar sitt entoniga stycke på blockflöjten som interfolieras av upplästa citat bland annat från Oscar Wilde.
– Blockflöjtisten symboliserar den ensamma och galna kvinnan likt Jane Eyre som hölls isolerad på vinden, säger Martina Tomner.
Verkstad för falska mynt
Men mitt i denna ångestfyllda knapphet odlades också kreativitet. Peter Stenberg, en falskmyntare i mitten av 1800-talet lyckades på något sätt skapa en verkstad för att fortsätta sitt falskmynteri, inne i det mörka tornet.
– Och det gjorde han så bra att han vid frisläppandet erbjöds anställning i Kungliga Myntverket, säger Martina Tomner och ler.
Hon berättar också att detta verk kommer uppföras tre gånger imorgon lördag för att sedan förhoppningsvis kunna återkomma i sommar. Och eftersom det bara får plats ett 20-tal personer i detta relativt intima men alltså extremt primitiva fängelse så blir publiken som får uppleva kammaroperan begränsad.