På måndagen berättade vi om Malmö stads framtidsplaner för trafiken som innefattar storsatsningar på cykel- och kollektivtrafik där spårvagnar är ett alternativ för de rödgröna. Något som Moderaterna definitivt säger nej till samtidigt som man anklagar de rödgröna för att vilja stänga av staden och att skapa kaos.
Och det är kring bilen som fäktningen sker. Moderaterna vill exempelvis ha kvar stadens infarter som de är istället för att orsaka kaos och skrämma bort företagarna som man anklagar de rödgröna för. Detta genom att göra stadsgator av infartslederna.
-Deras plan är helt klart att stänga av staden.
”Erbjuda bra kollektivtrafik”
Katrin Stjernfeldt Jammeh avfärdar moderaternas angrepp som retorik.
– Poängen är att biltrafiken inte ska korka igen genom att erbjuda bra och snabb kollektivtrafik.
Och snabbt kommer det gå med exempelvis Malmöexpressen som invigs i juni. Superbussen som med femminuterstrafik kommer binda samman Västra Hamnen med Rosengård och som senare kan ersättas av spårvagn.
-Det är ett av alternativen som har stor kapacitet för att möta de ökande behoven säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
”Ett fantasiprojekt”
För Stefan Lindhe är spårvagnsplanerna helt orealistiska på grund av kostnaden som hans äger blir 200 till 300 tusen kronor per meter.
-Det är ett rent fantasiprojekt som tar fokus från andra kollektivtrafiksformer..
I Lund lägger osäkerheten om en eventuell spårvagn där en våt filt över besluten säger en aktör i byggbranschen som menar en spårväg är en garanti för att transporterna finns kvar överskådlig tid jämfört med en busslinje som kan läggas ner över en natt.
Men detta resonemang köper inte Stefan Lindhe.
-Jag tror inte att Malmös byggherrar vill att vi ska investera i 1800-talsteknik.
Och för Katrin Stjernfeldt är frågan inte avgjord än utan hon avvaktar spårvagnsbeslutet i Lund som beror av förhandlingen med staten om finansiering.
– Men vi har ambitionen att få en kollektivtrafik med större kapacitet.