Det är Helsingborgs stad som i samarbete med företagen Cowi, Skanska och Pwc som står bakom rapporten som presenteras idag, mskriver nyhetsbyrån News Øresund.
I rapporten undersöks flera olika alternativ för finansiering av en fast förbindelse mellan de två orterna på var sin sida sundet. Slutsatserna är att den privata medverkan anses bland annat ge bättre riskkontroll, riskvärdering och beslutsunderlag. Enligt rapporten bör de privata aktörerna ha rätt att bestämma avgiftsnivåerna.
Det näst bästa alternativet är, enligt rapporten, Sund & Bältmodellen. Den har bland annat används vid byggandet av Öresundsbron och den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland.
Modellen innebär att ett statligt ägt bolag ansvarar för byggande, drift och finansiering av förbindelsen genom att med statsgarantier ta lån på internationella kapitalmarknader som återbetalas via brukaravgifter. En kombinerad väg- och persontågsförbindelse skulle vara återbetald 30 år efter driftsstart visar rapporten.
Sammantaget beräknas förbindelserna kosta 24,2 miljarder danska kronor. Någon tunnel för godståg nämns inte i denna rapport.