– Idag har det varit fullt, men inte överfullt. Det är framför allt Kungsbackapendeln som påverkas, säger Jarl Samuelsson, chef för tågtrafiken på Västtrafik.
På grund av strejken valde många att istället ta Kungsbackapendeln.
– Pendeltågen in till Göteborg har fungerat. vi sätter inte in några extratåg, då ger vi oss in i konflikten och det vill inte.
På söndagskvällen väntade sig parterna i tågkonflikten ett bud från medlarna, men då inget bud kom blir resultatet att strejken utlöses i natt.
– Det blir blockad också, säger Sekos:s Erik Sandberg till SVT. Vi kommer att bevaka att strejken upprätthålls. Hur lång tid det tar har jag ingen aning om, men vi är uthålliga.
Medlarna lämnar inget bud, eftersom parterna står för långt i från varandra, uppger Seko i ett pressmeddelande. Det innebär att strejken startar under natten mot måndagen.
Blockad mot nyanställningar
Strejken omfattar övertidsblockad och mertidsblockad för alla Sekomedlemmar på Veolia, liksom blockad mot nyanställningar och förbud mot inhyrning.
300 tågförare och annan ombordpersonal tas ut i strejk.
– Vi är inte närmare varandra nu än när vi sade upp avtalet och varslade om konflikt. De frågorna vi har på agendan är helt olösta. Det innebär att vi inte kan skriva under något avtal i det här läget, så då får konflikten rulla i gång, säger Janne Rudén, förbundsordförande på Seko, till TT.
Hur länge konflikten kommer att pågå är omöjligt att säga, enligt honom.
Anställningsformer före lönenivåer
– Det har stått klart för oss ganska länge att vi ligger långt ifrån varandra, säger Sekos branschansvarige ombudsman P-O Fällman till SVT. Så det var inte helt oväntat att det blev strejk. Men vi ser allvarligt på utvecklingen mot allt fler timanställda och måste försöka vända den utvecklingen.
Strejken handlar mer om anställningsformer än lönenivår. Seko vänder sig främst emot att allt fler jobbar som timanställda istället för fast anställda.
– Arbetsgivaren sparar pengar genom att slippa avgifter, behöver inte betala sjuklön och man får inte samma person, säger P-O Fällman. Det är ett timlöneslaveri där man måste vara tillgänglig dygnet runt, även på helger, men bara får betalt för de timmar man jobbar.
Så påverkas resenärerna
Tågstrejken får konsekvenser för tiotusentals passagerare. Varje dag görs 76.000 resor från Köpenhamn via Malmö till Göteborg, Växjö, Kalmar, Karlskrona. Dessutom tas de så kallade ”snälltågen” mellan Stockholm och Malmö ut i konflikt, där cirka 1200-1500 passagerare färdas en vanlig dag.
Veolias Krösatåg drabbas inte av konflikten, och SJ:s avgångar ska inte heller påverkas.
Konflikten utlöstes av Veolias varsel om uppsägning av 250 tågvärdar. Dessa erbjuds att söka jobben igen, men enligt facket till betydligt sämre villkor.
Extrabussar till Kastrup
Danska DSB Øresund sätter in extra bussar på sträckan mellan Hyllie i Malmö och flygplatsen Kastrup. Därifrån kan resenärer ta tåget vidare till Köpenhamn.
Enligt DSB:s pressjour kommer bussarna att gå i skytteltrafik under måndagen. Det kommer troligtvis inte att gå att ta med cykel på bussen och resenärer uppmanas att vara ute i god tid och hålla koll på DSB:s hemsida för trafikinformation.