På Brickebackens skola i Örebro har de jobbat aktivt med datorer för att lära eleverna läsa.
– I princip så har alla knäckt läskoden till jul i ettan. Det har jag aldrig varit med om tidigare, säger läraren i klass 2 A, Kersti Thelin Ringqvist.
Förenklat kan man säga att pedagogiken går ut på att det är lättare att lära sig skriva än att läsa. Istället för att traggla samma bokstav med penna och papper, så läggs tid på att skriva enkla berättelser; att samtala kring texterna, och hur de är uppbyggda. På det sättet vinner man tid som annars lagts på att träna handstilen.
Åke Berglund forskare i informatik har tittat på två klasser i Sollentuna som jobbar på ett liknande sätt. Han jämförde två klasser med dator med två klasser som inte använde datorn i läsinlärningen och fann samma positiva effekter på läs – och skrivkunnigheten som i Örebro. Han ser många fördelar med att använda datorn, men varnar för att skolorna drar ner på personal för att ha råd med hjälpmedlen.
– Datorerna kan inte ersätta lärare, säger han. Och det är viktigt att lärarna lär sig att använda datorerna på rätt sätt i undervisningen.
Inte bara läsningen går framåt visar det sig i både Sollentuna och i Brickebacken, utan även skrivandet. Speciellt bland pojkar som tidigare hade svårt med finmotoriken.
– De skriver gärna och längre texter. Förr var det så att man suddade mycket, och det blev fult, och så suddade man ännu mer och till slut gav man upp, säger läraren Kersti Thelin Ringqvist.