– En kodstuga är en plats dit barn och unga mellan nio och 13 år får komma vid 15 tillfällen, parallellt med skolterminen men efter skoltid. Där får de lära sig att programmera i ett språk som heter Scratch, säger Gayathri Mudigonda, projektledare på Kodcentrum.
Det finns redan fem kodstugor runt om i landet, och nu kan det alltså öppnas en i Örebro till hösten. Kodstugan blir som vilken fritidsaktivitet som helst. Men det är gratis att delta och de som undervisar är volontärer från IT-branschen.
– Programmeringsspråket de använder sig av är otroligt visuellt och blockbaserat. Det sätter grundprinciperna för hur programmering fungerar generellt. Det bygger på villkor och sannolikhet, att instruera en maskin på olika sätt och vara så specifik du kan, säger Mudigonda.
Het debatt
I skolvärlden pågår en het debatt om digitalkunskapen, och om den borde ta större plats i grundskolan. Att införa det som ett separat ämne är inte aktuellt, men dagens läroplan tillåter att skolorna drar igång egna digitala initiativ.
IT-gymnasiet är en av många aktörer som driver frågan, bland annat eftersom EU-kommissionen förutspår att det kommer saknas nästan en miljon programmerare i Europa om fem år.
– Det räcker inte med att tillsätta fler utbildningsplatser på universitet eller gymnasieskolor. Man måste få upp intresset och bredda rekryteringsbasen, säger Simon Ekdahl, rektor på IT-gymnasiet i Örebro.
Men det handlar också om att alla ska kunna vara medborgare i vårt digitala samhälle.
”Vill rusta barnen”
– Vi vill rusta barnen för att kunna aktivt producera någonting, istället för att passivt konsumera saker. Det tror jag kommer skapa oändliga möjligheter för hur de själva kommer kunna utveckla det här, säger Mudigonda.
Örebros egen kodstuga ligger fortfarande i sin linda. Men om det blir av är det IT-gymnasiet som ska ordna med lokaler och datorer.
Kommer det bli fullsatt i kodstugan om det här blir verklighet?
– Det återstår att se. Jag hoppas det, säger Simon Ekdahl.