E-handeln slår hårt mot butikerna

Uppdaterad
Publicerad

Julhandeln växer på nätet – och nu tror man att butikerna, som de ser ut i dag, tillhör dåtiden.

En växande del av julhandeln går nu mer via nätet, och för att stå sig i konkurrensen med E-handeln är det nu viktigt för butiker att också finnas på nätet.

– Det märker man på att många butiker har inte samma omsättning som förut där människor är mer prismedvetna och kollar på nätet också, säger Stina Storm som är vd på City Örebro.

Statistik från posten visar att en växande del av julhandeln går över nätet. Inför julen förra året lämnade postens ombud ut 213 000 paket i Örebro län och 183 000 i Västmanlands län. Det är en ökning med åtta procent mot året innan och i år förväntas ännu mer av julhandeln göras via nätet, vilket kan göra det svårt för vanliga butiker i framtiden.

– En del kommer inte att klara sig, så är det ju. För en del tjänster har redan idag flyttat över till nätet helt och hållet, till exempel musik för det är svårt att hitta en musikaffär idag, säger Storm som påpekar att det inte bara att den så kallade E-handel stjäl kunder av de vanliga butikerna. Idag handlar folk mer tjänster och resor än prylar vilket också gör det svårt för butikerna.

Mindre butiksytor att vänta

Men det kommer också bli en förändring i stadskärnan på grund av minskade intäkter för butikerna.

– Det vi ser är att framåt så kommer butiksytorna bli allt mindre och bli mer effektiv. Det blir mer av ett så kallat ”show room”, det vill säga beställningsenheter, där man kan se produkterna och klämma och känna på dem och få mer råd. Men att man får sakerna hemlevererade framför allt om sakerna är skrymmande.

För att klara sig måste man sälja i butik och på nätet, det tycker Emma Adolfsson och Emilia Söderqvist som säljer second hand-kläder på båda sätten.

– I dag kan man inte säga att man kan välja att sälja på webben eller i butik. Man måste göra både och om man ska kunna konkurrera, konstaterar Emma Adolfsson.

Stor kraft på nätet

Eftersom mycket av sortimentet är kläder så väljer fortfarande många att kliva in genom dörren för att prova och känna på kläderna. Men då har de ofta varit inne på hemsidan först.

– Nätbutiken blir som ett extra skyltfönster. Men den kräver betydligt mer underhåll, förklarar Emma.

För det är inte ”bara” att driva nätbutik. Att ha en uppdaterad sida med snygga bilder och bra information kräver mycket tid och kunskap. När kunderna på nätet inte kan prova på riktigt måste det finnas mått och beskrivningar som stämmer.

– Men vi märker också att fler och fler hittar oss på nätet och i samband med mässor och andra event så måste man ha en hemsida. Även om folk bor i samma stad så vill de veta om man har en hemsida.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.