Cykelforskaren Anna Niska på VTI statens väg och transportforskningsinstitut har in sin forskning kommit fram till att singelolyckorna är de allra vanligaste cykelolyckorna.
– Det visar sig att åtta av tio cykelolyckor är singelolyckor, det vill säga inte någon kollision utan där cyklisten har cyklat omkull eller kört av vägen, säger Anna Niska.
Krävs bättre underhåll
Och hon menar att många av olyckorna hade kunnat förhindras med bättre underhåll på cykelvägarna.
– Nästan 60 procent är sånt som kan relateras till väghållarens ansvar, att det är åtgärder som väghållaren kan göra genom bättre underhåll, säger Anna Niska.
Stina Granefelt jobbar med trafiksäkerhet på Karlstad kommun, hon är väl medveten om att cykelolyckorna ökar och det är inte ovanligt att cyklister hör av sig med klagomål på cykelvägarna.
– Vi har ju en policy att vi ska gå ut och ploga gång- och cykelvägar tidigare än vad vi plogar bilvägarna. Vi försöker göra så gott vi kan, men kommer det ett snöfall, så kan vi ju inte vara på alla ställen samtidigt, säger Stina Granefelt.
Drömmer om supercykelstråk
Men även om singelolyckorna är de vanligaste fokuserar man i kommunen främst på att förhindra de olyckor med störst konsekvenser.
– De olyckor som är allvarliga är ju de mellan en cyklist och en bilist eller mellan två cyklister, det är ju där det blir störst konsekvenser.
Och för att komma tillrätta med den sortens olyckor har kommunen en speciell dröm för cyklister.
– Vi leker ju med tanken på att ta fram ett supercykelstråk där man som cyklist har företräde, där man inte ska behöva göra så många stopp utan kan trampa på, men det är ju på idéstadiet, säger Stina Granefelt.