• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: SVT arkiv

Flash gör comeback

Uppdaterad
Publicerad

Nu är det klart att en av svensk banracings störste profiler, Janne ”Flash” Nilsson i Karlstad, ställer upp i de två avslutade STCC-tävlingarna.

Det var för två år sedan som Janne ”Flash”, nu 53 år fyllda, sade tack och hej efter dryga 30 år bakom ratten i olika serier. Han sålde stallet, bilarna och satsade i stället på att vara ledig och hänga med sonen.

– Jag sa att jag skulle göra ingenting i två år, och det är precis det jag gjort. Men så körde jag den där legends-tävlingen på Gelleråsen bara för att banägaren Mike Luff ville det, och så tyckte jag det var lite roligare än jag trott och så vann jag den. Sedan ringde David von Schinkel (stallchef för Team Tidö) och frågade om jag ville köra två lopp och vad jag ville ha för det. Jag sade vad jag ville ha, och nu är jag här, säger Nilsson.

Vad kommer Thed Björk, Fredrik Ekblom och Richard Göransson säga när de ser dig?

– ”Nej, fy fan. Är han tillbaka? Här har vi haft lugn och ro och bytt lite segrar mellan oss och så kommer han och förstör.” Nä, jag tror nog mest de är skraja för att jag ska köra ifrån dem, hehe.

Beslut före ledarbyte

Kommer du att köra ifrån dem?

– Nä. Jag förstår ju att jag inte borde vinna efter ha varit borta så länge.

Hur mycket har din comeback med att göra att STCC fått en ny ledning?

– Beslutet togs innan bytet, men det är klart att jag inte alltid var överens med den gamla ledningen som misslyckades med att få folk att förstå att produkten var bra. I stället blev det en nedåttrend där alla letade fel. Titta bara på SHL-ishockeyn, det är knappast den bästa hockeyn någonsin som spelas där i år, men intresset är ändå stort. Hur många racingserier har så många förare som får betala för att köra, som STCC? Det är egentligen otroligt imponerande.

Regnar förfrågningar

Om det är jättekul att köra på Solvalla och Mantorp, vad händer då med framtiden?

– Jag har redan klart med sex lopp i en annan serie i september och har fått förfrågningar från utlandet för nästa säsong. Förare som Ekblom och jag har ju fått våra utbildningar innan teststoppen infördes, vilket gör att vi kört väldigt mycket bil. Det är vad stallen vill ha, de unga har inte riktigt förstått det. Det regnar nästan förfrågningar på mig.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.