– Vi jobbar ju med att attrahera flygbolagen att komma hit. Vi jobbar också lite annorlunda än andra flygplatser. Lyckas vi tillsammans med flygbolagen att fylla stolarna då finns en chans att de kan utvecklas och växa i vår region, säger Peter Landmark, flygplatschef i Karlstad som nu för första gången medger att Karlstad Airport ger stöd till flygbolagen.
Förra året satsade Karlstad Airport 8,6 miljoner kronor på marknadsföring, annonser och reklam. En del av de pengarna används till marknadsföring av flygbolagens flyglinjer.
Men avtalen med flygbolagen är hemliga och exakt hur stödet ser ut får vi inte veta.
Ledningen för Karlstad Airport ville dessutom hemligstämla uppgiften om hur stora kostnaderna för marknadsföring var.
Först efter att kammarrätten gav Värmlandsnytt rätt att ta del av de uppgifterna lämnades de ut.
– Vi vill berätta så lite som möjligt. Vi vill hålla på våra siffror och på hur vi arbetar för att nå de här resultaten, säger Peter Landmark.
Men han hävdar att intäkterna ökat på grund av det stöd som flygbolagen fått.
Fakta Karlstad Airport
Antal resande till/från Karlstad:
100 349 personer
Resultat efter finansnetto:
-18 971 000 kronor
Resultat i förhållande till budget:
– 4,3 miljoner
Kostnader totalt 2012:
Ca 50 miljoner kronor