• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Livsfarligt för cyklister

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som en cykeltrend sprider sig över landet bygger Trafikverket bort möjligheten för folk att cykla. Kritiken kommer från Cykelfrämjandet och riktas mot de så kallade 2+1-vägarna med vajerräcken.

61:an förbi Kil är en sträcka som Cykelfrämjandet lyfter fram. En 100-sträcka med vajerräcken, där vägen växlar mellan att vara en- och tvåfilig.

Här får man cykla, vilket Dag Midböe, aktiv i cykelfrämjandet tycker är mycket märkligt. – Det är en intensiv trafik och på vissa ställen är det bara en fil och cyklar man där bromsar man trafiken och utsätter både sig själv och andra trafikanter för livsfara.

”Logisk kullerbytta”

Allt fler landsvägar byggs om till så kallade 2+1-vägar med vajerräcken för att göra biltrafiken säkrare men för de som vill cykelpendla till jobbet blir det besvärligt och riskfyllt.

– Det är inte alls lämpligt för varken fotgängare eller cyklister att vara på de här vägarna, men det ska mycket till innan vi förbjuder det. Det som gör att det funkar är folk inser att det är farligt så att de undviker att vara där som fotgängare och cyklister säger Roger Johansson, utredare på Trafikverket.

– Det är en logisk kuller bytta Trafikverket har gjort där de tillåter något som de egentligen avråder ifrån och det är lite märkligt, menar Dag Midböe

Trafikverket öppna för nybyggen

Cykelfrämjandet kräver nu att Trafikverket ser över de vägar som redan byggts om och att de alltid tar med cykelvägar vid planering av nya vajerräckesvägar. Och det finns pengar. Trafikverket har faktiskt aldrig förr avsatt så mycket pengar till just cykelvägar som man gör idag.

– Vi är inte på något sätt emot att bygga cykelvägar, det är bara det att vi kan inte bygga överalt på en gång.

Så lite grand är det beroende av vilka som ropar först och högst?

– Ja, delvis naturligtvis, men även att man kan påvisa att här finns det faktiskt ett reellt behov.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.