Region Värmland föreslår delägande i näringslivsbolag

Uppdaterad
Publicerad

Ledningen för Region Värmland föreslår nu att regionen går in som delägare i det omdisktuerade Värmlands Näringslivsutveckling AB, som står bakom flyglinjen Karlstad-Frankfurt.

– Det här flyget är nog det viktigaste vi kan göra för näringslivet i länet, säger Tomas Riste (S), regionråd i Värmland.

Karlstads kommun har från början gått in med 15 miljoner kronor i bolaget som ska stå som garant för flyglinjen Karlstad-Frankfurt. Tomas Riste säger att ambitionen är att Region Värmland tar över hälften av kommunens ägarandel i bolaget. Men om det är en engångskostnad eller om bolaget behöver årligt ägartillskott kan ingen svara på idag.

– Den här flyglinjen är så ofantligt viktig. Vi får se hur den bär sig i framtiden, säger Tomas Riste.

Kan strida mot lagen

Som Värmlandsnytt tidigare rapporterat har kommunens beslut om att bilda bolaget Värmlands Näringslivsutveckling AB överklagats. Förvaltningsrätten ska avgöra om beslutet i kommunfullmäktige strider mot lagen eller ej.

Kommunalrådet i Karlstad, Per-Samuel Nisser (M), säger att om Region Värmland går in som delägare visar det att hela länet står bakom flygsatsningen.

– Det blir tydligt att det har med hela Värmland att göra, säger Per-Samuel Nisser till Värmlandsnytt.

Trots att Karlstads kommun från början står för hela kapitalet i Värmlands Näringslivsutveckling ska näringslivet äga 51 procent av bolaget.

Det innebär att skattebetalarna inte kommer att ha någon direkt insyn i företaget.

– Jag har inget problem med det. Vi ska sträva efter att hålla igång flyglinjen och det är viktigt för arbetstillfällena och det räcker för mig, säger Tomas Riste.

Förslaget togs fram i dag, men beslutet ska tas av regionstyrelsen senare den här månaden och slutligen i regionfullmäktige.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.