Enligt SEKO har 740 järnvägare varslats sedan privatiseringen, nu vill man komma bort från bolagens vinstkrav och ser ett förstatligande som bästa lösning. Facket räknade därför med Socialdemokraternas vallöfte
”Det låter som en dröm men kan bli verklighet. Vi tänker förstatliga järnvägsunderhållet och göra investeringar i en modernare järnväg”. Det hör man Stefan Löfven säga på en kampanjfilm för Socialdemokraterna som släpptes innan valet. Men när infrastrukturministern besökte Karlstad i måndags gavs inga tydliga besked i frågan.
– Om vi kommer fram till efter att ha tittat ordentligt på frågan att det inte är det bästa sättet att använda skattepengar på eller få schyssta villkor i den här branschen då ska vi naturligtvis inte göra det. Kommer vi fram till att det är bästa sättet så ska vi så klart göra det, säger Anna Johansson infrastrukturminister.
Förstatligande utreds
Det Anna Johansson hänvisar till är en statlig utredning om hur tågtrafiken kan organiseras på bästa sätt. I april kommer en delrapport och i höst väntas hela utredningen vara klar. Och var det landar är alltså ytterst osäkert enligt ministerns uttalande.
Som Värmlandsnytt tidigare berättat så är SEKO mycket kritiska till hur underhållet av järnvägen i länet sköts då flera olika bolag anlitas av Trafikverket.
– Vi är inte det första landet gjort den här resan. England har gjort likadant och de fick kaos med sin järnväg och har fått förstatliga alltihop. Och de talade vi ju om för fem år sen. Och nu är vi där, det är kaos, säger Bo-Inge Nilsson SEKO Värmland.