– Diskussioner pågår, säger både STCC och TTA om hur 2013 ska se ut för de båda klasserna.
Mer säger de inte. Inte än.
Någon överenskommelse finns inte. Inte ens i princip.
– Nej, försäkrar Greger Petersson, vd för TTA.
– Vi ska först avsluta årets serie, det är det vi koncentrerar oss på nu.
Hos STCC är man lika försiktig.
– Jag och Greger har en positiv diskussion, säger Rickard Pålsson, styrelseordförande och huvudägare för STCC.
– Men inget är klart.
Internt möte
TTA hade ett internt möte i Göteborg på torsdagskvällen. Där fanns varken Petersson eller Pålsson med.
Jan ”Flash” Nilsson, tidigare tungt namn inom STCC, nu tungt namn i TTA, hävdar enligt Värmlands Folkblad att parterna är överens.
– Det får stå för honom, säger Peterson. Det finns inga officiella kommentarer.
Konflikten mellan STCC och TTA har dominerat den svenska racerscenen hela året. Tonen har stundtals varit ganska hätsk. Först var man osams, sedan sprack STCC och så blev organisationerna arga konkurrenter. Och nu – eventuellt – någon form av samarbete.
Allt avklarat på lite mer än en säsong.
Ekblom mot segern
STCC, som i år fått in Östersund och Solvalla i tävlingskalendern avslutade sin säsong förra veckan.
TTA, som fått med banan i Tierp i sin serie, avslutar på Bananpiren i Göteborg under lördagen.
Allt pekar där mot att Fredrik Ekblom vinner seriens första mästerskap. Linus Ohlssons chanser att gå förbi är mikroskopiska.
Både STCC och TTA står med stall som satsat hårt ekonomiskt. För TTA är ju allt nytt. Investeringarna för stallen har varit tunga. Serien fanns ju inte 2011.
Största problemet för både gamla STCC och nya TTA har varit att tränga sig fram på en trots allt ganska begränsad marknad.
– Det finns inte utrymme i Sverige för 20 stora tävlingar per år, konstaterar Petersson. Det har vi båda lidit av.