En cykelbana korsar en bilväg. Är det cyklisten eller bilisten som har skyldighet att stanna? Av en slump stöter vi på Johan Erlandsson som grundat en facebookgrupp för cyklister och frågar honom.
– De förklaringar jag har hört är så komplicerade så de brukar sammanfattas med att båda ska ta hänsyn till varandra. Men jag kan inte säga att jag är helt hundra, säger Johan Erlandsson.
”Cyklisten ska väja”
Göteborgs cykelpolis Thomas Åsenlöf har en tydligare bild.
– I detta fallet har bilisten ingen skyldighet att släppa fram cyklisten, säger Thomas Åsenlöf.
Nej, enligt Trafikförordningen är det cyklisten som har väjningsplikt. Men förvirring verkar ha uppstått efter att regeringen beslutat att det ska få byggas nya cykelöverfarter med särskilda skyltar och väjningslinje mot bilisterna. Här måste bilföraren stanna. Men ännu har inte en enda sådan byggts i Göteborg.
– Ja det är många cyklister jag träffar som frågar om detta, så det är lite oklart. De tror att vi fått överfarter, men det har vi inte i Göteborg, säger Thomas Åsenlöf.
”Båda ska ta hänsyn”
Johan Erlandsson vill se att både cyklister och bilister visar hänsyn.
– Det brukar sluta i att båda ska ta hänsyn och anpassa hastigheten så det blir en säker överfart och ett samspel, säger Johan Erlandsson.
Och faktum är att det finns tillfällen när både bilist och cyklist har väjningsplikt vid en korsande cykelbana, nämligen när en bilist kör ut ur en cirkulationsplats eller korsning. Men även cyklisten har då väjningsplikt, så länge den cyklar på dagens cykelbanor, och inte på de planerade så kallade cykelöverfarterna, uppger Transportstyrelsen.
Klicka här för information från Transportstyrelsen.