”Se var kungen var otrogen.” Så står det på Västtrafiks reklamaffischer som ska göra reklam för företagets nya sightseeing-app.
Formuleringen har fått folk att reagera, skriver GT. Enligt Västtrafik ska texten väcka intresse för en ny app. Den ska bland annat berätta om Göteborgs historia. Kampanjen syftar på en lägenhet som den tidigare kungen Oscar II köpte till sin älskarinna på Linnégatan. Västtrafik tänkte inte på att folk kunde dra kopplingen till dagens kung.
– Det är en historisk app. Den handlar om historiska platser i Göteborg och historiska händelser. Så därför gjorde inte vi den kopplingen, då hade vi inte gjort på det här viset, säger Kristian Lans, presschef på Västtrafik till SVT Nyheter.
Hovet mindre roat
Enligt GT så är hovet mindre roat och de har jurister som ska avgöra om det ska vidtas åtgärder.
-I högsta grad en märklig text och jag förstår att folk reagerar, kommenterar informationschefen Margareta Thorgren affischen till GT.
Västtrafik i krismöte
Västtrafik kommer nu titta över kampanjen och se om de ska ändra något.
– Vi ska sätta oss ner i morgon förmiddag och ha en avstämning och så får vi återkomma efter det med besked, säger Kristian Lans, presschef på Västtrafik.
Kristan Lans har förståelse för att hovet reagerat.
–Man reagerar olika på sånt här. I det här fallet så har jag viss förståelse för att de reagerar.