Göta kanal stod klar 1832 och är med sina 190 kilometer Sveriges största byggnadsverk. Ovan ytan är den sig lik men under håller kanalen på att sakta förfalla.
– Dagens propellrar syresätter vattnet på ett sätt som underminerar konstruktionen. Det är ett helt annat slitage idag.
För att inte kanalen ska behöva stängas måste långa sträckor muddras, slussanordningar säkras och kanalbankar förstärkas. Projektet väntas ta fem år och kosta minst 500 miljoner. Regeringen har avsatt 100 miljoner för 2016 för att kunna genomföra de mest akuta åtgärderna.
– Det är en totalrenovering. Det kan delvis jämställas med att bygga en ny kanal, säger Anders Donlau.
Stor betydelse
De stora arbetena kommer att genomföras under vinterhalvåret då kanalen är stängd för att inte gå ut över den omfattande besöksnäringen. Göta kanal uppskattas ha 3 miljoner besökare varje år.
– När man ser på de utredningar som vi har gjort av vilka samhällsekonomiska konsekvenser en stängning skulle leda till så förstår man Göta kanals betydelse.