På Skattegårdsvägens förskola spelar barnen memory, och diskuterar livligt om huruvida två kort är lika eller inte.
– Ser du att den är ljusare, säger Ilona Aktan och pekar på ett av korten.
Emelie Stavholm håller med om att korten är olika. Och att argumentera och diskutera på det här sättet är en del av språkträningen. Men språk är ju så mycket mer än ord.
– När vi pratar om språk så pratar inte vi bara om det verbala språket utan vi talar även om det utvidgade språkbegreppet, där det ingår skapande, konstruktion, musik, drama och så vidare, säger Emelie.
Sprida kunskap
Varannan vecka träffas nu elva språkpiloter från stadsdelen Västra Göteborg. De är alla förskollärare i botten och diskuterar olika språkfrågor med hjälp av en handledare. Tanken är att de sedan ska sprida sina kunskaper till kollegorna. För ett bra språk kan vara avgörande för barnen.
– Har du ett bra språk så har du lättare att klara dig i skolan och därmed lättare att komma ut i arbetslivet. Man vet också att ju tidigare du sätter in insatserna för språkutveckling, desto bättre är det för barnen.
Borde inte alla förskollärare jobba mycket med språket redan?
– Alla förskollärare jobbar med språk. Men vi måste öka vår medvetenhet kring det helt enkelt.
I stadsdelen Västra Göteborg finns stora skillnader i människors livsvillkor. Språkpiloterna är en del i stadsdelens satsning, som också bland annat innefattar att skapa jobb till arbetslösa föräldrar och att motivera unga att lämna kriminalitet.