Besked i Almedalen om pengar till Norrbotniabanan. Foto: TT,SVT Design

93 miljoner till Norrbotniabanan

Uppdaterad
Publicerad

Europeiska unionen beviljar 10,5 miljoner euro för studier och järnvägsplaner i Norrbotniaprojektet.

Beskedet kom från Trafikverket i dag under den pågående politikerveckan i Almedalen i Visby. Det är EU-kommissionen som har offentliggjort finansieringsförslag och lista på de projekt som får stöd från CEF-transport (Connecting Europe Facility). Där finns Västerbotten och Norrbotten med: Norrbotniabanans ansökan för studier och järnvägsplaner för fas 1, Umeå-Skellefteå.

EU beviljar 10,5 miljoner euro – i dag ungefär 93 miljoner svenska kronor – för att ta fram en järnvägsplan för sträckan Umeå-Skellefteå och studier för Norrbotniabanan-projektet.

”Genombrott”

– Det här är det andra viktiga genombrottet för att förverkliga Norrbotniabanan. Det första var när vi kom med i Ten-T Corenetwork, säger Erik Bergkvist (S), regionråd i Region Västerbotten, i ett pressmeddelande.

Ten-T är det transeuropeiska transportnätverket som skall knyta samman Europas infrastruktur. Tillskottet betyder att sammanlagt 210 miljoner kronor finns klara för finansieringen järnvägsplanen för sträckan Umeå-Skellefteå. Sedan tidigare kommer runt 80 miljoner från Region Västerbotten och 30 miljoner från länsstyrelsen i Norrbotten.

Hoppas på snabbhet

– Förhoppningen är att järnvägsplanen ska påbörjas så snart som möjligt, och innan årsskiftet. Arbetet kan sedan ta uppemot tre år. säger Mårten Edberg, infrastrukturstrateg, Region Västerbotten.

EU-kommissionens finansieringsförslag antas formellt av CEF-kommittén den 10 juli. Byggstarten av Norrbotniabanan har sedan tidigare försenats, och väntas starta tidigast 2018/2019. Det nya tillskottet av EU-pengar höjer chanserna att kunna följa den planen.

– Ja förutsättningarna har ökat betydligt, säger Mårten Edberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.