Järnvägssträckan mellan Ånge och Vännäs är tidvis en flaskhals för godstrafiken på den hårt trafikerade norra stambanan. Tanken var att Botniabanan – som löper parallellt med stambanan – skulle ge en avlastning. Men så har det inte blivit.
– Merparten av den godstrafik som gick på stambanan innan Botniabanan byggdes går fortfarande kvar på stambanan, konstaterar Jonas Westlund, chef Försäljning vid Trafikverket.
Få tåg går
Räknar man enbart långväga godståg körs 36 sådana varje dygn från Vännäs och söderut längs stambanan. Motsvarande godstrafik på Botniabanan är bara åtta tåg per dygn.
Orsaken till att det ser ut så här stavas ERTMS, ett EU-gemensamt trafikstyrningssystem som installerades på Botniabanan. Vid den tiden var ERTMS nytt i Sverige, intrimningen tog lång tid och orsakade stora störningar i persontrafiken.
Outrustade fordon
Och signalsystemet är också det viktigaste skälet till att godstrafiken på Botniabanan inte nått någon större omfattning.
– För att kunna köra på Botniabanan måste loken vara utrustade med ERTMS-komponenter. Men merparten av dem som opererar godstrafik har inte det installerat i sina fordon, säger Jonas Westlund.