Årets retroklapp... Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Här är årets retrojulklapp

Uppdaterad
Publicerad

Umeå Retro har utsett årets retrojulklapp och det blev inte helt oväntat den omåttligt populära tekoppen som kammade hem topplaceringen.

Under de senaste åren har tekoppen blivit populär bland landets retrofantaster, och det återspeglar sig även i årets julklapp.

– Det har blivit ett stort sug efter koppar, och tekoppen är den hetaste, säger Mikael Söderlind, Umeå Retroförening.

Nobbar kaffekoppen

Kaffekoppen är inte lika eftertraktad, menar Mikael Söderlind, då tekoppen är större och passar bättre för alla typer av drycker.

– Man kan också ha den på hyllan som prydnad. Dessutom finns tekoppen i varierade prisklasser för den som har mycket eller lite att göra av med, säger Mikael Söderlind.

Motvikt mot att köpa nytt

I år är det första gången som Umeå Retro utser årets julklapp, något man gör för att uppmärksamma fler på att julklappar inte alltid behöver vara nya.

– Vi tycker att det behövs en motvikt som visar att man inte behöver köpa nytt hela tiden. Vi ser att konsumtionen ökar och att jul är en tid då det handlas otroligt mycket, därför känns det rätt att hålla fram återbruk under den här tiden på året, säger Mikael Söderlind.

Vem i familjen ska få retrokoppen?

– Den passar alla, kanske inte de minsta, men det brukar alltid finnas något för alla.

Motiveringen i ett rim

Årets retrojulklapp passar dig som samlar,

men också dig som efter ett nytt intresse famlar.

Den kan användas vareviga dag,

eller bara vid bjudning i goda vänners lag.

Klappen behagar alla oavsett smak,

i finaste slott eller på närmsta hak.

Förr kanske de flesta te i den haft,

men den funkar lika bra till kaffe, choklad eller saft.

Oavsett budget finns det alltid en att finna,

men de mest exklusiva kan lätt få slantarna att försvinna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.