I nitton års tid har rondellen på Skolgatan väst i Umeå aldrig riktigt fungerat som man tänkt. I stället för att cirkulera i rondellen har bilister och framför allt bussar kört över den. Korsningen där rondellen låg var för trång för trafik. En planeringsmiss.
Olaglig rondell
– En rondell som man inte kunnat cirkulera i måste ha varit olaglig. Vi har i flera år tvingats köra över rondellen. Nu är den borta, skönt, säger Ultras bussförare Rolf Eriksson.
Kritiken från busschaufförerna har varit kompakt. Nu är en av Umeås första rondeller riven och överasfalterad.
Kommunens trafikplaneringschef Marie Frostvinge menar att när rondellen på Skolgatan byggdes 1994 var villkoren annorlunda, rondellen skulle vara hastighetsdämpande. Hastighetsgränsen var 50 kilomter i timmen och då fanns ett övergångsställe. Detta försök tog nära två decennier att avsluta.
Rondellandet fortsätter
Längre ner på samma hårt trafikerade sträcka har nästa trånga rondell körts sönder så pass att man tvingats skydda den med ny asfalt. Men -rondellandet är inte slut. Utöver de drygt 60 rondellerna i Umeå planeras ytterligare ett par – en vid Tavleliden österut och en norrut vid Plantagen.