Domsjö Fiber försörjer ägarbolagen Domsjöfabriker och Ö-vik energi med råvara. De senaste två åren har man fraktat massaveden från östra Jämtland med godståg från Backe. 50 – 70 000 kubikmeter per år har gått till fabriksområdet i Domsjö.
Men nu har Domsjö Fiber sagt upp avtalet med Inlandståg och väljer att gå tillbaka till lastbilstransporter – av ekonomiska skäl. Att passera Botniabanan för att komma till fabriksområdet är för krångligt och dyrt enligt bolaget.
– Vi har blivit tvungna att gå in med dubbla lok från Mellansel på grund av signalsystemet på Botniabanan och det har så klart orsakat en hel del extra kostnader för oss, säger Patrik Lundgren, logistikansvarig på Domsjö Fiber.
Nytt signalsystem
Botniabanan är en av få banor i Sverige som har signalsystemet ERTMS. Systemet kräver specialutrustade lok, som bara enstaka operatörer har. Godståg utan den moderna utrustningen måste därför bogseras längs Botniabanan – i Domsjö fibers fall handlar det om ett par hundra meter genom Resecentrum i Örnsköldsvik.
– Myndigheterna tar inte tag i det här, vi kan inte gå in och bekosta det här signalsystemet hos tågoperatörerna för vi vet inte om vi kommer att köra vidare med dem nästa år. Tågoperatörerna har svårt att installera det här i loken för det är förenat med enorma kostnader, säger Patrik Lundgren.
Fler lastbilar
Att Domsjö Fibers massaved nu ska transporteras på vägarna innebär mellan 1 000 och 1 500 lastbilar per år på sträckan Backe – Domsjö, via Junsele.
SVT: Hur går det ihop med er miljöprofil?
– Vår strategi är att vi ska köra med tåg när det är tillräckliga avstånd, men på grund av det här signalsystemet så finns det inte ekonomiska förutsättningar att fortsätta, säger Patrik Lundgren.
Mer om godstrafiken på Botniabanan kommer här på webben under dagen och i våra sändningar i kväll.