Förskolepersonal från hela Norden var på plats vid Aros Congress Center för att gå på förskolekonferens.
Susanne Kjällander, som är forskare i didaktik på Stockholms Universitet, föreläste om lärplattans betydelse i förskolan. Hon pratade både gott om hur mycket barnen kan lära sig, men lyfte också problematiken med att det kan vara stressigt för barnen med för mycket intryck.
– Jag är lite oroad över att barnen tar in för mycket information. Lärplattan ska inte ersätta något annat, men det kan vara ett komplement till det andra vi gör i förskola, säger Karin Ihalainen, som kommit ifrån Lahti i Finland.
Viktigt att komma ut i naturen
Niels Bech-Larsen från Danmark var också på plats under konferensen och han tycker att det är viktigt att man har ett balanserat förhållande till lärplattan.
– I fall barnen sitter en stund och lär sig på plattan är det ingen skada skedd, men vi som pedagoger måste se till att de kommer ut i naturen också tillsammans med andra människor, säger han.
Verksamhetschefen för den kommunala förskolan, Yvonne Carehag Gustavsson, ser positivt på den digitala utvecklingen.
– Vi har hunnit mycket på tre år. Det viktigaste är att man vet syftet med lärplattan, vad den ska användas till och hur, säger hon.