– Nu har ju våra politiker i Västerås glädjande nog sagt att vi ska utveckla flygplatsen på lång sikt och i min värld är det 20-25 år frammåt. Och tittar man på Arlanda kommer det bli så oerhört mycket mer kostsamt att bygga där än att använda en flygplats som Västerås i stället. Säkert tio gånger mer måste man lägga ner där.
Tydligt mål
Regeringen utsåg på torsdagen den tidigare socialdemokratiske näringsministern Anders Sundström, i dag ordförande Swedbank, till samordnare. Hans mål är tydligt.
– Jag kan se att Bromma stängs. Förutsatt att man först får upp kapaciteten på Arlanda, säger Sundström till SVT.
Och så här säger Infrastrukturminister Anna Johansson (S):
– För oss är det inte Bromma som fysisk plats som är viktig utan det som är viktigt att säkerställa är att det finns goda transportmöjligheter mellan Stockholmsregionen och andra regioner i Sverige.
Behov i fokus
– Om flygplanen landar på Bromma eller om de landar någon annanstans i närheten av Stockholm så tillgodoser man behovet. Och det är faktiskt det som står i fokus för oss.
– Tittar man tidsmässigt om man åker via Arlanda och in till Stockholms C eller från Västerås in till Stockholm C så går det lika fort för kunden men det vet man inte om. Det är långt till parkeringen, det är terminaltid för att hinna igenom säkerhetskontroller så det tar lång tid, avslutar Mikael Nilsson.