– Idag har vi inte biogas så att det räcker till våra stadsbussar och inte till de fordon som finns heller, säger Lennart Bondesson (KD), som leder en utredning i kommunen som arbetar med utvecklingen av biogas i kommunen.
Men ska man satsa 26 miljoner av skattebetalarnas pengar?
– Det är en vitktig fråga och det är en avvägning som vi har gjort. Det finns en marknad som inte är komplett, det händer ingenting och då behöver vi som offentlig aktör tillsammans med kommunerna i länet ta ett initiativ.
Enligt Lennart Bondesson blir satsningen i Karlskoga lönsam redan 2015. Dessutom kommer man igång med produktionen redan i höst. Om man istället skulle bygga en egen så tar det cirka fem år och då förlorar man en hel del tid i kampen mot utsläppen.
I Västerås brottas man med samma problem – efterfrågan är större än tillgången. Därför satsar Vafab, som ägs av kommunerna i Västmanlands län, på en ny biogasanlägning som ska börja byggas under hösten.
Vafab känner sig trygga med satsningen eftersom deras beräkningar pekar på att efterfrågan på biogas i Västmanlands län kommer att öka med minst 300 procent till 2020.
Om framtid för biogas
I en rapport från Svenska miljöinstitutet och Chalmers om biodrivmedel bekräftas uppfattningen om att biogas kommer att vara fortsatt viktig del i framtiden för att minska de globala koldioxidutsläppen.
Samtidigt kommer efterfrågan fortsatt vara större än tillgången och man spår att biogas kommer att bli en viktig handelsvara inom EU.