För Örebro och Västerås flygplats del är det idag privata företage ACR som har hand om flygledardriften och ett återförstatligande skulle enligt dem betyda högre priser.
– För mig känns det som förnuftet har segrat. Ett återförstatligande skulle innebära ökade kostnader på ungefär en halv miljon kronor, säger Mikael Nilsson flygplatschef i Västerås.
En anledning till att Socialdemokraterna tillsammans med övriga oppositionspartier har kämpat för ett återförstatligande är att det skulle garantera en säkrare verksamhet. Men det tycker inte Mikael Nilsson är ett problem.
– Det finns inga belägg för att det skulle vara en sämre säkerhet med en annan leverantör än Luftfartsverket. Det här är en mycket reglerad verksamhet från Transportstyrelsens sida.
Även Socialdemokraterna i Västerås har varit kritiska till partikramraternas inställning i Stockholm.
– Givetvis är det här en ökad kostnad för en flygplats som redan har en ansträngd ekonomi, säger Lena Söderberg (S) som är flygplatsens styrelseordförande.
Att regeringen nu trotsar riksdagen beror till stor del på kritik från olika remissinstanser. Nu hoppas infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) att oppositionen ska vara lyhörda och tänka över remissinstansernas svar.