• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Tragiska bussolyckan utanför Sveg – här är vad som hände.

Säkerhetsexperten efter olyckan: ”Bältesreglerna bör ses över”

Uppdaterad
Publicerad

Reglerna för bältesanvändning under bussresor bör ses över. Det menar nu trafiksäkerhetsexperter efter bussolyckan utanför Sveg där tre barn omkom och många skadades.

Det var på söndagsmorgonen som bussolyckan inträffade på E45:an mellan Sveg och Fågelsjö i Härjedalen. Ombord på bussen fanns 59 personer och tre barn omkom i olyckan. 20 personer vårdas fortfarande på sjukhus, ett barn med livshotande skador.

Läs mer: Polisen: De tre omkomna i olyckan var barn

Bussolyckan i Härjedalen

Svårt med bälteskontroll

Anna Anund, forskningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut, har forskat kring just säkerheten under bussresor och svårigheten för en bussförare att under färd ha kontroll på att resenärerna använder bälten.

– Det råder inga oklarheter om att det är bussförarens ansvar att barn under 15 år använder bälte i bussen. Problemet är att det är mycket svårt för en förare att under färd ha koll på att passagerarna inte tar av sig bältet, säger Anna Anund till SVT Nyheter.

Forskat på varningssystem

Anund menar att nya varningssystem skulle kunna underlätta för förare.

Anna Anund, forskningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut. Foto: Privat

– Det handlar om att utrusta bussar med varningssystem som kan ge föraren en rimlig chans att upptäcka när bälten inte används. En variant som vi har testat är en skärm framme i bussen med en typ av meny för alla säten där föraren enkelt ser att exempelvis platser på rad tre bakifrån inte använder bälte. Då kan man enkelt ropa ut det i kommunikationssystemet, säger Anna Anund.

Vill höja säkerheten

Hon tycker nu att det är dags att säkerhetsnivån höjs på bussar och hon stödjer sig på forskningen som visar att just bältesanvändning ofta är avgörande för hur en avkörning med buss slutar.

– Har man bälte så sitter man fast på sin plats och har ett visst skydd. Har man inte bälte är det vanligt att man kastas ut genom en ruta och då är man naturligtvis helt oskyddad, säger Anna Anund.

– Generellt ligger också bussar efter bilar vad gäller säkerhet som automatiska inbromsningssystem och annat, säger hon.

Flera parallella utredningar

Trafikverket har nu inlett en utredning av olyckan men kommer inte att uttala sig om vad som kan ha orsakat den innan utredningen är klar, vilket kan ta uppemot sex månader. Trafikverkets utredning inriktar sig inte på skuldfrågan.

Under måndagen ansluter också Statens haverikommission till olycksplatsen och deras mål är att utreda om det finns framtida säkerhetsförbättringar att göra.

Parallellt startar också polisen en förundersökning för att utreda den juridiska ansvarsfrågan. Samtliga passagerare som inte vårdas på sjukhus samt bussföraren har hörts inledningsvis.

Polisen poängterar att man i nuläget inte har någon misstänkt.

– Brottsrubriceringen är vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada och vållande till annans död. Det handlar om en rutinmässig utredning och ingen person är i nuläget delgiven misstanke, säger Peder Jonsson, kommunikatör på polisen i Jämtland.

”Tjälskott i vägbanan”

Enligt bussföraren ska anledningen till att bussen kom ur kurs ha berott på tjälskott.

– Chauffören upplevde väldigt svåra tjälskott i vägbanan, säger bussbolaget Bergkvarabuss presschef Simon Sandberg.

Enligt Sandberg har föraren uppgett att han följt reglerna för arbetstider och vila, samt att han inte upplevt några tekniska problem med bussen.

Läs mer: Busschaufförens förklaring: ”Tjälskott i vägbanan”

Ingen regelskärpning på gång

Enligt Niclas Nilsson, som är utredare på Transportstyrelsen, förs just nu inga diskussioner om regelskärpningar av säkerheten för bussar i Sverige. Men myndigheten kommer noga att följa de utredningar som görs av söndagens olycka.

– Om det är så att utredningen visar på brister så kommer vi att agera utifrån det, säger Niclas Nilsson.

Fakta: Bussregler

Alla som åker buss ska använda bälte, om det finns. Finns bälte på stadsbuss gäller kravet, om man inte följer detta riskerar man böter.

Alla bussar som registrerats efter den 1 januari 2004 ska vara utrustade med bälte på alla platser. Undantaget är bussar som tillverkats för tätortstrafik.

Passagerare ska informeras om skyldigheten att använda bälte.

Det är förarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använde bälte.

Bussar får max framföras i 100 km/tim om det finns bälten. Finns det inga bälten så är maxhastigheten 90 km/tim.

Källa: Transportstyrelsen och Sveriges Bussföretag

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussolyckan i Härjedalen

Mer i ämnet