1 000 tjänster bort från Volvo

Uppdaterad
Publicerad

Volvo Personvagnar ska spara ytterligare 1,5 miljard kronor. Det innebär att 1 000 konsulter och tjänstemän ska bort från företaget före årsskiftet, avslöjar företagets VD i en exklusiv intervju med SVT Nyheter.

Det är tuffa tider inom bilbranschen. Krisen i Europa slår hårt och Volvo personvagnar är ett av de företag som drabbats hårdast. I januari sjönk försäljningen med närmare 18 procent. Det är mer än dubbelt så mycket som marknaden som helhet och det får konsekvenser. Volvo Personvagnar kommer inom kort att lansera ett sparpaket på hela 1,5 miljard kronor.

I höstas gjorde Volvo Personvagnar stora neddragningar framför allt i fabrikerna när 1 100 personer fick lämna bolaget. Nu går ledningen vidare.

Volvo Cars

Exklusiv intervju

I en intervju med SVT Nyheter säger Volvo Personvagnars VD Håkan Samuelsson att ytterligare 1 000 personer som jobbar som tjänstemän eller konsulter ska bort före årsskiftet

– Man måste anpassa sig till verkligheten. Det har vi gjort på verkstadssidan. Nu måste vi göra det även på tjänstemannasidan. Och sedan gäller det att ifrågasätta varje krona som läggs ut och få in ett kostnadsmedvetande i organisationen.

Det påverkar Volvo som just nu genomför den största satsningen i koncernens historia för att plocka fram helt nya bilmodeller och motorer.  Och där har man tagit hjälp av konsulter.

– Självklart kommer det att innebära vissa konsekvenser säger Håkan Samuelsson. Han poängterar att besparingarna inte ska påverka de strategiskt viktiga bilmodellerna.

– Det är dock självklart att vissa saker måste försenas men det är ingenting som äventyrar våra långsiktiga mål.

Vad är det om ska försenas?

– Det finns inom utvecklingsavdelningen tusentals projekt. Drar man ned på konsultinsatserna så kommer det självklart att bli konsekvenser.

Konsulter drabbas hårdast

Det är konsulterna som drabbas hårdast när Volvo nu skär ner. Och enligt underleverantörernas  intresseorganisation FKG slår detta hårt mot framför allt de små konsultbolagen.

– Det finns många konsultbolag i Göteborg som har 20 till 40 anställda där en stor del av bolagets anställda är Volvokonsulter, säger Fredrik Sidahl vd för FKG. Och vad händer när en stor del av konsulterna får sluta.  Då blir inga pengar till lönerna och till slut blir det konkurs

Facket kritiskt

De fackliga organisationerna tycker i stället att ägaren Geely Holding borde ställa upp med mer pengar.

– Det är ett kritiskt läge och det är bara att konstatera att där vi står just nu med ett VD-byte och oro på världsmarknaden så gäller det att vår nye ägare visar att dem menar allvar med att satsa långsiktigt på Volvo Personvagnar, säger Akademikerklubbens ordförande på Volvo Magnus Sundemo. Och här har man ett utmärkt exempel att visa det.

Men Håkan Samuelsson säger att det inte är aktuellt att ägaren skjuter till några nya pengar utan att Volvo Personvagnar ska klara det själv.

Oviss framtid

Framtiden för  bilindustrin i Europa är nu mycket oviss. En av Volvos konkurrenter, franska PSA-koncernen som äger Peugeot och Citroën, förlorade förra året hela 45 miljarder kronor. Och försäljningssiffrorna  i Europa i januari var de sämsta på 30 år.  Och även om Håkan Samuelsson säger att det inte finns någon risk för att Volvo blir ett nytt Saab vill han ändå betona vilken katastrof en Volvokonkurs  skulle innebära för hela Sverige

– Det skulle naturligtvis vara otroligt negativt för Göteborg, för underleverantörer i Sverige och för Sverige. Det är anledningen till att vi jobbar så hårt för att Volvo ska bli en framgångshistoria.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volvo Cars

Mer i ämnet