Foto: SVT

Alliansen vill stoppa mobiler i skolan

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen föreslår att skollagen ändras så att skolor får rätt att stoppa elever från att ta med sig mobiltelefoner till lektionerna. Målet är mer studiero i landets klassrum.

Sedan 2007 har lärare haft rätt att omhänderta elevers mobiler om de stört ordningen i klassrummet. Men lärare har inte haft rätt att samla in elevernas mobiler i förebyggande syfte. Det här vill regeringen nu ändra på eftersom de anser att mobilerna stör elevernas koncentration och studiero.

Tappar koncentrationen

– Det är alldeles för många elever som inte koncentrerar sig på lektionen därför att de spelar på sina mobiler eller är aktiva på sociala medier. Visserligen stör man inte andra om mobilen är satt på ljudlöst men den elev som håller på med mobilen kan inte koncentrera sig på undervisningen. Därför måste lärarna få nya befogenheter i lagen för att kunna bestämma att man inte får ha med mobiler på lektionerna, säger Jan Björklund.

Enligt regeringsförslaget ska skolorna få rätt att samla in mobilerna i början av varje lektion för att sedan ge tillbaka dem när lektionen är över.

V: teknikfientligt

Vänsterpartiets skolpolitiska talesperson Rossana Dinamarca är kritisk till förslaget:

– Vi tycker att det är teknikfientligt, men också att man vill ge lärarna en slags polisiär roll som jag inte tycker hör hemma i skolan.

Är det inte bra om eleverna får möjlighet att koncentrera sig i skolan utan att hålla på med sina mobiler?

– Jag tycker att man kan använda tekniken, och i dag är mobiltelefoner och läsplattor den teknik som många unga människor faktiskt befattar sig med. Då tycker jag att man ska ta tag i det och använda det i skolan istället för att se det något som fientligt.

Även Mattias Hallberg, ordförande för Sveriges elevkårer, är kritisk till förslaget.

– Jag tycket att det är dags för Jan Björklund att vakna upp och inse att mobiltelefonen är ett självklart hjälpmedel i dagens samhälle. Mobiler används för att dokumentera, organisera och effektivisera skolarbetet för de flesta elever. Att de ska bort från klassrummen bygger på en felaktig problembeskrivning.

Symbolpolitik enligt S

Ibrahim Baylan, socialdemokraternas talesperson i utbildningsfrågor, tycker att det är bra att lärare kan ta mobiltelefoner som stör undervisningen och han påpekar att:

– Mer symbolpolitik är inte det som kommer att hjälpa de sjunkande skolresultaten och den minskade likvärdigheten. Vi måste satsa på mindre klasser, fler specialpedagoger och resursförstärkningar för skolan.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.