Risken att du blir nekad sjukpenning är mindre i dag än den var för några år sedan. Dessutom får färre personer nej när de skickar in ansökningar om sjuk- eller aktivitetsersättning och förtidspension. Det skriver DN i dag.
Dan Eliasson, generaldirektör på Försäkringskassan, säger till tidningen att minskningen av avslag och indrag beror på att processen förbättrats – både när det gäller regelverk och tydligare vägledning om hur juridiken ska tolkas.
”Måste baseras på gällande juridik”
Enligt Försäkringskassans strategidokument ska handläggare arbeta för att ge värde åt kunden. Källor har uppgivit till DN att bland annat handläggares kundfokus, som är en del av deras lönekriterier, bidragit till att man är mer generös med ansökningar.
– Då finns en vilsenhet. Man måste alltid basera beslut på gällande juridik, enligt lagstiftarens intentioner. Jag litar fullständigt på att våra medarbetare kan hålla isär service och rättstillämpning, säger Dan Eliasson till tidningen.
Försäkringskassan ska nu undersöka om den egna satsningen på nöjda kunder kan ha påverkat utvecklingen och lett till att reglerna tolkats annorlunda.