Hittills i år pekar kurvorna uppåt för försäljningen av ekomat. Både Ica och Axfood redovisar tvåsiffriga ökningstal. Under första kvartalet ökade Ica, som står för varannan svensk livsmedelsbutik, sin försäljning med 43 procent.
Motsvarande siffra för Axfood, som bland annat äger Willys och Hemköp, var 35 procent. Och ökningen ser ut att hålla i sig.
– Vår beräkning för första halvåret pekar på en total ökning med 30 procent. Det är helt fantastiska siffror, säger Cecilia Ryegård, oberoende analytiker på Ekoweb.
Varubrist en hotbild
Den kraftiga ökningen gör att organisationen Krav räknar med ett plus på 30 procent för helåret 2014. Det är mer än dubbelt så mycket som förra årets lyft på 13 procent.
– Tillväxten är hög och utbudet av varor har ökat, vilket gör att försäljningen breddats, säger Lars Nellmer, vd för Krav.
Den enda hotbilden är, enligt honom, att efterfrågan från konsumenterna är större än tillgången på vissa varor.
– Framför allt för frukt och grönt. Ägg har det varit ont om, men efter sommaren tillkommer flera nya producenter.
Ökningstal på 30 procent eller mer är en ouppnåelig dröm inom många andra branscher. Men för ekomat sker ökningen från mycket låga nivåer, den står för fyra procent av den totala livsmedelsförsäljningen.
Mjölken lyfter
Den kraftiga försäljningsökningen 2013 innebar ett genombrott. En bidragande orsak var bland annat ett ökat intresse från den offentliga sektorn.
Dragloket för ekomat är mejeriprodukter, som står för en tredjedel av marknaden. Största producenten är mejerikoncernen Arla, vars försäljning av ekomjölk ökade med 37 procent årets första sex månader. Därmed har mejerijätten med råge tagit igen det oväntade raset för ekomjölken 2012.
– För oss är det all time high för mjölken. Många konsumenter börjar handla ekologiskt genom mjölken, för där är det minst ekonomisk uppoffring, säger Ann Freudenthal, ansvarig för Arlas ekologiska sortiment.
I genomsnitt är ekologisk mjölk två kronor dyrare än annan mjölk i butikerna.