När apoteksmarknaden avreglerades 2010 beslöt regeringen att inte ställa några krav på apoteken när det gäller lagerhållning. I gengäld skulle apoteken vara skyldiga att få fram vilket läkemedel som helst inom 24 timmar från det att det efterfrågats.
Men enligt Apotekets interna siffror är det bara fyra gånger av tio det fungerar.
Majoriteten av de kunder som möts av beskedet att medicinen inte finns utan måste beställas hem får alltså vänta längre än 24 timmar.
-Jag tror att den bilden gäller generellt för hela apoteksmarknaden, säger Johan Wallér, vd på Sveriges Apoteksförening.
-Det är alldeles för dåligt.
Snabbast leveranser i Öresund
Skillnaderna är stora mellan olika distributörer och olika delar av landet. Störst chans att få medicinen inom 24 timmar om den inte finns hemma direkt har man i Öresundsregionen. Den största distributören, Tamro, levererar i tid nästan tre av fyra gånger. Sämst service får de som behöver medicin som levereras av den andra distributören, Oriola, och bor i norra Norrland. Där är det bara en av tio leveranser som kommer i tid.
De flesta som besöker ett apotek i Sverige får sin medicin direkt vid första besöket. Men när medicinen inte finns att plocka fram direkt på apoteket har det enligt Apoteket AB blivit svårare att få leverans inom 24 timmar efter avregleringen.
Regeln om att byta läkemedel som det finns kopior på varje månad för att pressa priset för skattebetalarna är en orsak enligt apoteken. Systemet innebär att stora delar av apotekens lager måste bytas ut ofta vilket kräver fler leveranser.
Det har också öppnat 300 nya apotek. När fler apotek som tillhör olika kedjor ska få leveranser betyder det att distributionen blir krångligare.
”Leverantörerna tar inte ansvar”
Apoteksföreningen anser att det är leverantörerna, det vill säga läkemedelsbolagen, som inte tar tillräckligt mycket ansvar för att få ut sina varor till apoteken.
-Leverantörerna har inget lagkrav på sig att leverera inom 24 timmar, och har de inget lagkrav så behöver de inte heller betala för att leverera snabbare än man gör idag, säger Apoteksföreningens vd Johan Wallér.
Enligt apoteksföreningen har distributionen försämrats. Tidpunkten då apoteken måste beställa för att få läkemedel dagen därpå har i vissa fall flyttats så att bara de allra första kunderna på dagen har en chans att få medicin till nästa dag.
Läkemedelsindustriföreningen håller inte med om att man inte tar ansvar utan tycker distributionen fungerar bra.
-Vi betalar också mer nu till distributörerna som hänvisar till att kostnaderna har ökat just därför att man ska leverera till fler apotek, säger Anders Blanck, vd på Läkemedelsindustriföreningen.
Inte lönsamt med lager
Han menar i stället att apotekens problem beror på att de drar ner sina lager.
-Apoteken vill framförallt inte hålla dyra läkemedel i lager eftersom de pressas av dålig lönsamhet, säger Anders Blanck.
-Apoteken försöker ha rätt läkemedel, men man kan inte ha alla läkemedel i lager, säger Johan Wallér.
Och trots att apoteken så ofta inte klarar 24-timmarsregeln så får de i stort sett aldrig kritik för det av tillsynsmyndigheten Läkemedelsverket.
Många av anmälningarna från privatpersoner kommer från kunder som inte fått sin medicin inom 24 timmar, men Läkemedelsverket har i nästan samtliga fall funnit att de inte brutit mot reglerna, eftersom det funnits omständigheter och skäl som förklarat förseningarna.