Arbetsförmedlingens chef menar att man har ett fungerande kontrollsystem för de kritiserade jobbcoachföretagen.
Hur detta ser ut regleras i myndighetens “kvalitetshandbok”.
Där framgår att man gör flera olika typer av besök hos sina leverantörer: avtalskontroller, leverantörsdialog, kvalitetskontroller och kvalitetsinspektioner.
De sistnämnda innebär att man under en hel dag besöker leverantörens huvudkontor, och bland annat går igenom vilka system leverantören har för att garantera kvaliteten i verksamheten.
Inte en enda inspektions slutförd
Rutinen är att “Kvalitetsinspektion genomförs i första hand enligt en årligt fastställd plan. En inspektion kan även genomföras vid upprepade klagomål eller misstanke om allvarligt missförhållande eller avtalsbrott hos en leverantör.”
Men när svt ber att få ta del av protokollen från 2012 års kvalitetsinspektioner, visar det sig att man inte genomfört en enda. Den senaste som slutfördes gjordes 2011.
– Vi har inte sett anledning att göra någon under 2012, förklarar Arbetsförmedlingens förvaltningsdirektör Jan-Olof Dahlgren, som menar att man under fjolåret inte hade något fall som uppfyllde kraven på “upprepade klagomål eller misstanke om allvarligt missförhållande eller avtalsbrott”.
Samtidigt har kvalitetshandbokens formulering om att inspektionerna följer “en årligt fastställd plan” upprepats i rader av dokument från slutet av 2011 och framåt:
I Arbetsförmedlingens återrapportering till regeringen om kompletterande aktörerna (företagen) på hösten 2011 står de planerade inspektionerna som första punkt under “Verksamhetsuppföljning av köpta tjänster”:
”Kvalitetsinspektioner av leverantörer genomförs enligt en i förväg fastställd årsplan. En kvalitetsinspektion genomförs vanligen under en hel arbetsdag på huvudkontoret hos leverantören.”
Inga inspektioner
I budgetpropositionen för 2012 slås det fast att “Dessutom genomförs kvalitetsinspektioner hos externa leverantörer” – för ett år när det sedan inte genomförs en enda inspektion.
När tidningen Nerikes Allehanda i mars vill beskriva hur man klagar på sin jobbcoach så ingår de planerade kontrollerna i en förteckning man får från Arbetsförmedlingen:
“Kvalitetsinspektion genomförs i första hand enligt en årligt fastställd plan”.
Så sent som i mars i år skickar också myndigheten en återrapport till regeringen om funktionshinderpolitiken, där det upprepas att “Kvalitetsinspektioner genomförs i första hand enligt en årlig fastställd plan”:
Jan-Olof Dahlgren hänvisar till myndighetens årsredovisning, där man inte gjort några påståenden om kvalitetsinspektioner efter 2011.
Men när ni 2012 skriver att ni gör det, då är väl inte detta korrekt?
– Nej som du beskriver det så låter det som att det inte kan vara korrekt.
Enligt Jan-Olof Dahlgren kan det nu bli aktuellt att återinföra de årliga planerna. En ny inspektionen ska redan vara på gång.