Barnläkaren Hugo Lagercrantz har forskat i hurbarns hjärnor utvecklas och han är mycket kritisk till att allt fler förskoloranvänder sig av den nya tekniken.
-Jag har tre invändningar mot att användasurfplattor hos så här små barn. Det första är att det fragmenteraruppmärksamheten – vi är omgivna av iPhones och iPads som plingar och detförsämrar vår koncentration.
Hans andra argument är att surfplattornaförvrider barnens uppfattning om naturen.
– Ska man se en fjäril på en iPad? Barnenkommer inte att gå ut och lyssna på hur fåglarna låter på riktigt
-Det tredje är att det tar tid från den spontanaleken. Istället ska de titta på nån Disneyfilm med en massa våldsscener.
”Jag blir glad”
Lena Gällhagen, skolutvecklare i Nacka kommunsom skrivit en bok om hur surfplattor kan användas i förskolan, är däremotövertygad om att surfplattor är en tillgång i den pedagogiska verksamheten.
– Jag blir glad när jag ser hur man användertekniken på ett smart, pedagogiskt sätt. Man använder den till det den är bratill – till att dokumentera, spela in, som kamera, med kreativitet ochskapande.
-Man ska inte tro att barnen blir smartare pådet här sättet, säger Hugo Lagercrantz.
-I USA har det visat sig att barn som fårtitta på dvd-filmer som ”Baby Einstein” får en sämre språkutveckling. Barnetbehöver den direkta kontakten, att prata med föräldrarna, sitt i knät och läsaramsor. Problemet är när i iPad eller en tv:n blir en ersättning – när förälderntittar på sina egna e-mail eller pratar i telefon med någon annan.
Lena Gällhagen:
-I förskoleverksamheten görs det inte på detsättet. Vi har oerhört kompetenta förskolelärare som jobbar med det här.
”Negativ till tv-tittande”
Hugo Lagercrantz anser att barn under fyra år intebör använda surfplattor överhuvudtaget. Han varnar också för överdrivettv-tittande hos små barn.
-Tittar man mer än tre timmar per dag så försämraskoncentrationsförmågan. Det har dessutom visat sig att de barnen har ökadkriminalitet och sociala problem. Jag är väldigt negativ till tv-tittande ochska man titta på tv ska man göra det tillsammans med föräldrarna.
Lena Gällhagen tycker att Hugo Lagercrantzfarhågor om surfplattornas baksidor är överdrivna.
-Det beror alldeles på hur man använder tekniken.Man kan använda den även med mindre barn, sedan vet jag av erfarenhet att maninte använder det så mycket hos ett- och tvååringarna, men från tre år ochuppåt. Att jobba med skapande, ljudpålägg, musik, den typen av kreativaprocesser har vi inte kunnat jobba med förut – tekniken gör det möjligt.