Sen 2012 får svenska elever betyg i årskurs sex. Men förra året föreslog den dåvarande regeringen att betyg bör ges redan i årskurs fyra. Tidigare betyg har fått stark kritik från både lärarfacken, regeringen och forskare. Nu hävdar forskare på Vetenskapsrådet som gjort en kartläggning att det inte finns något stöd inom forskningen för att tidiga betyg generellt ger bättre resultat i skolan. Men före detta utbildningsminister Jan Björklund håller inte med.
– Det finns forskningsstudier som visar negativa resultat och det finns forskningsstudier som visar positiva. Det finns dock ingen forskning som visar på när exakt man ska börja med betyg. Men det finns omfattande internationellt beprövad erfarenhet av betyg. De länder som liigger högt i PISA-undersökningarna börjar tidigt med bedömning, resultatfokus och betyg, säger Björklund.
Går emot forskarna
Enligt en av forskarna bakom Vetenskapsrådets studie, Christian Lundahl vid Örebros universitet, spelar ett lands betygssystem liten roll för hur landet presterar i Pisa-undersökningarna. Jan Björklund menar att Lundahl har fel.
– Det har de inga belägg för. Det går inte att hävda att betyg är enda förklaringen till goda resultat. Och det hävdar jag inte heller. Men resultatfokus är en förklaring till att dessa länder ligger högt, säger Björklund.
Beprövad erfarenhet
Jan Björklund är övertygad om att man inte bara ska titta på forskningen utan också på beprövad erfarenhet från de aktuella länderna.
– Det finns en omfattande erfarenhet från i stort sett alla länder i världen. I Sverige hade vi betyg i både mellanstadiet och lågstadiet tidigare. När vi tog bort betygen sjönk resultaten i svensk skola.
Den före detta utbildningsministern menar att betyg, också i låga åldrar, fungerar som en morot för elever att prestera bättre.
– Var och en som har en tonåring hemma vet att de anstränger sig mer när det finns betyg, menar han.