Eleverna presterar sämre, lärarna pressas för hårt och skillnaderna mellan skolorna ökar.
Utförsbacken började när skolan blev kommunal, slår en kommande utredning fast – och staten pekas ut som skyldig.
Pekar ut staten
Bristerna är kommunaliseringens fel – det är slutsatsen i en kommande utredning som pekar ut staten och tidigare regeringar som ansvariga för sämre resultat i skolan.
Slutsatserna i utredningen är tydliga. Det var statens fel att kommunaliseringen inte blev bra. Och det är kommunaliseringen som gett sämre resultat och större skillnader i skolan.
Utredningen presenteras på måndag, men SVT har tagit del av den.
Där är professor Leif Lewin skarp i sin kritik och menar att det är tidigare regeringars fel. Förutom att försämra resultaten i skolan har kommunaliseringen också försämrat lärarnas arbetssituation, skriver han.
Utredningen får kritik
Men redan innan utredningen offentliggjorts får den hård kritik.
– Utredningen hänger inte ihop. Bristerna är så många att vi inte har kunnat gå in på alla detaljer, säger Per-Arne Andersson, avdelningschef på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Han har suttit med i utredningens referensgrupp. Han menar att utredningen ägnar sig åt myter och åsikter mer än vetenskap.
– De senaste 20-25 åren har det skett väldigt stora förändringar inom skolan. Att då fokusera på just kommunaliseringen är fel, menar Andersson.
SVT har talat med flera som ingått i referensgruppen, och SKL är inte ensamma med kritiken mot att utredningen är ensidig.
Persson: Vill inte kommentera
1991, när kommunaliseringen genomfördes, låg svenska elevers resultat på internationell toppnivå. Därefter har resultaten sjunkit, vilket senast visade sig i undersökningen Pisa 2012. Sedan dess är debatten om skolan häftig.
Göran Persson (S), som drev igenom reformen som skolminister på 90-talet, har avböjt kommentarer.
Leif Lewin säger till SVT att han kommenterar sin utredning först på måndag då den publiceras.